بررسی محصولات مراقبت نگه داری نظافت خودرویی

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

بررسی محصولات مراقبت نگه داری نظافت خودرویی

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

استفاده از مکمل های سوخت چه عواقبی دارد؟


 استفاده از مکمل های سوخت چه عواقبی دارد؟

مکمل های مصرف سوخت، از جمله فرآورده های سوختی هستند که حتما آنها را در جایگاه های عرضه سوخت به صورت قرص یا محلول دیده اید. 

این مکمل ها آن طور که تولید کنندگان آنها می گویند، می توانند روان کنندگی و بازدهی سوخت را بالا ببرند، آلودگی ناشی از سوخت را کاهش دهند و از یخ زدن سوخت در دماهای پایین جلوگیری کنند، افزایش عمر موتور، پایداری سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد و روان کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت رسانی و موتور از دیگر موارد ادعایی آنهاست ، این در شرایطی است که سازمان ملی استاندارد و ستاد بهینه سازی مصرف سوخت تا کنون استاندارد این مکمل ها را تایید نکرده اند. 

بر همین اساس بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد به «آخر هفته» می گوید: هیچ کدام از مواردی که به عنوان فواید این مکمل ها عنوان می شوند، برای سازمان ملی استاندارد اثبات نشده است و این مکمل ها تا کنون موفق به دریافت استاندارد از این سازمان نشده اند. اما اگر این مکمل ها آن طور که کاظمی می گوید محصولاتی غیر استاندارد هستند، چرا به وفور در جایگاه های سوخت به فروش می رسند؟ کاظمی در پاسخ به این سوال می گوید: به هر حال این طور هم نیست که هر کالایی که ما تایید نکنیم، در بازار به فروش نرسد. اما در کنار دو سازمان یاد شده، کارشناسان عقیده دارند این مکمل ها که یا وارداتی هستند یا در کارگاه هایی در داخل کشور بسته بندی می شوند، بر خلاف چیزهایی که در تبلیغات شان گفته می شود اصلا کارآیی ندارند و حتی برای خودرو و سیستم سوخت رسانی آن زیان هایی را هم در پی دارند. 

مکمل های سوخت، تجارتی از نوع دروغ؟

داود اسماعیلی، کارشناس مسائل فنی خودرو در رابطه با مکمل های سوخت خودرو به «آخر هفته» می گوید: این مکمل ها برای خودرو فایده ای ندارند چراکه موادی که ادعا می شود در آنها به کار نرفته است. او در رابطه با یکی از ادعاهای این مکمل ها مبنی بر افزایش عدد اکتان سوخت عقیده دارد: اینکه می گویند این مکمل ها موادی دارند که باعث می شود بنزین بهتر بسوزد و از رسوب بنزین جلوگیری می کند، تبلیغی بیش نیست زیرا سوختی که در جایگاه ها عرضه می شود بعد از نظارت های فراوانی تولید و عرضه می شود که احتمال غیراستاندارد بودن آن را بسیار کاهش می دهد. 

اسماعیلی بر خلاف عقیده رایج این روزها که سوخت های موجود در جایگاه ها را غیراستاندارد می داند، سوختی که در جایگاه ها عرضه می شود را غیراستاندارد نمی داند و عقیده دارد این خودروها هستند که عملیات سوخت را کامل انجام نمی دهند و به اصطلاح خام سوزی دارند. او در توضیح بیشتر می گوید: برای مثال خودروهای فرسوده بخش زیادی از سوخت را نمی سوزانند بلکه آن را تبدیل به دود می کنند که همین موضوع هم باعث افزایش آلودگی هوا می شود. این کارشناس مسائل فنی خودرو عقیده دارد بسیاری از خودروهایی که صفر هستند هم همین مشکل را دارند و بخشی از سوخت را نمی سوزانند در حالیکه یک خودرو با استانداردهای روز دنیا همین سوخت را به صورت کامل و صحیح می سوزانند و باعث آلودگی هوا نیز نمی شوند. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود سوخت به صورت کامل فرآیند احتراق را طی نکند آلودگی هوا است زیرا در شرایطی که اکسیژن هوا کم است، بنزین به درستی نمی سوزد این در حالی است که هیچ کدام از مکمل های سوخت تا کنون ادعای خود مبنی بر کاهش آلودگی هوا را عملی نکرده اند. 

نوش داروی پس از مرگ سهراب

اما هرچند بسیاری از کارشناسان به طور کلی مصرف مکمل های سوخت را توصیه نمی کنند، اما برخی از صاحبان خودرو از مصرف مکمل ها راضی هستند و عده زیادی هم از این مکمل ها به عنوان مصادیق کلاهبرداری یاد می کنند کارشناسان تاکید دارند که این محصولات هم برای خودرو مضر است و هم برای محیط زیست. جالب است بدانید در رابطه با این موضوع هر دو طرف درست می گویند، اما توجه به یک نکته در چرایی راضی بودن و ناراضی بودن افراد از این مکمل ها ضروری است. به عقیده اسماعیلی اگر مصرف مکمل های سوخت را از خودرویی که صفر است و تا کنون هیچ مسافتی را نپیموده است آغاز کنید، مشکلی برای خودرویتان پیش نمی آید، اما اگر همین مکمل ها را در خودرویی که فرضا ۵ سال کار کرده و هیچ گاه هیچ مکملی هم به خود ندیده است استفاده کنید، خودرو دچار مشکل می شود و مکمل های سوخت در رابطه با خودروهای کارکرده به نوعی نوش داروی پس از مرگ سهراب می شوند. 

خودرویی که چند سال بدون هیچ مکمل سوختی کار کرده است قطعا رسوباتی در باک خود دارد که در جایی جمع شده اند و ساکن هستند، این در حالی است که استفاده از مکمل در این دست خودروها باعث می شود این رسوبات در داخل باک حل شود و در مسیر عبور بنزین، لوله های بنزین، پمپ بنزین و در نهایت سوزن انژکتورها حرکت کند و آنها را نیز کثیف کند و جرم ها را به آنجا نیز منتقل کند. بنابراین توصیه می شود اگر خودرویتان صفر است، از این مکمل ها در هر نوبت سوخت گیری اضافه کنید. اما نه تنها سازمان استاندارد و ستاد بهینه سازی مصرف سوخت استفاده از مکمل ها را توصیه نمی کنند؛ بلکه خودروسازان نیز در اطلاعیه های مختلف به مشتریان خود گوشزد می کنند که اضافه کردن انواع مکمل بنزین، شوینده انژکتور، روغن بنزین و تقویت کننده اکتان در هیچ کدام از محصولات تولیدیشان توصیه نمی شود و در این اطلاعیه ها آمده است که مصرف مواد نامبرده علاوه بر لغو گارانتی خودرو، احتمال غیر ایمن ساختن خودرو به ویژه اجزای سوخت رسانی را نیز فراهم می کند. جالب است بدانید تا کنون مواردی از بروز ایرادهای موتوری و سیستم سوخت رسانی نیز در اثر استفاده از این مواد گزارش شده است. 

در آخر کارشناس فنی هفته نامه آخر هفته توصیه می کند اگر هم قصد استفاده از هر کدام از این مواد مکمل را دارید یا خودرو شما برای تنظیم سوخت رسانی و تمیز شدن این مسیر به این مواد احتیاج دارد، حتما آن را در نمایندگی های مجاز و زیر نظر پرسنل رسمی این نمایندگی ها به خودرو خود تزریق کنید. 

منبع: 

شبکه اینترنتی آفتاب
 

جامعه > محیط زیست - مکمل‌های بنزین در همه جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود اما در مورد بی‌فایده بودن و حتی مضر بودن آن حرف‌و حدیث‌هایی وجود دارد.

علیرضا نورایی: چند روز قبل، معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد اعلام کرد که مکمل‌های بنزین، که به انواع شکل‌های محلول‌ و قرص در جایگاه های عرضه فرآورده‌های نفتی به فروش می‌رسند، غیر‌استاندارد هستند و به موتور خودروها خسارت وارد می‌کنند. وی اضافه کرد که استاندارد ملی مکمل‌های بنزین به منظور کنترل کیفیت جامع آنها، در دست بررسی است و تاکنون پروانه کاربرد علامت استاندارد برای هیچ‌کدام از مکمل‌های بنزین صادر نشده است.

پیش‌تر هم مدیرکل استاندارد استان تهران از آزمایش چند نمونه از این مکمل‌ها در آزمایشگاه‌های استاندارد و پژوهشگاه نفت خبر داد و گفت که نتیجه آزمایش‌ها حاکی از بی تاثیر بودن آنها بر بنزین بوده و از مردم درخواست کرد که از خرید مکمل‌های سوخت خودداری کنند.

شرکت ایران‌خودرو هم در اطلاعیه‌ای به مشتریان محصولاتش اعلام کرده بود که اضافه کردن هیچ‌یک از انواع مکمل بنزین، شوینده انژکتور، روغن بنزین و تقویت کننده اکتان بنزین در هیچ‌کدام از محصولات تولیدی این شرکت مجاز نیست. این شرکت حتی اخطار کرده است که مصرف این مواد علاوه بر الغای گارانتی شرکت، می‌تواند به غیر ایمن شدن خودرو، به ویژه اجزای سیستم سوخت رسانی منجر شود، چنان‌ که تاکنون مواردی از بروز ایرادات موتوری وسیستم سوخت‌رسانی در اثر استفاده از مکمل‌ها مشاهده شده است.

در میان این اعلامیه‌ها و اخطاریه‌ها این سوال مطرح می‌شود که مگر مکمل‌های سوخت چه گونه ترکیباتی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند که رانندگان را به مصرفشان ترغیب می‌کنند؟ و چرا در ایران با این محصولات اینگونه برخورد می‌شود؟

شرکت‌های تولید کننده مدعی‌اند که این مواد در حالی که روان‌کنندگی و بازدهی سوخت را بالا می‌برد و آلودگی‌های ناشی از سوخت را کاهش ‌می‌دهد. سازندگان این محصولات، مزایای اصلی مکمل‌های سوخت را چنین برمی‌شمارند:
• افزایش بهره‌وری در احتراق و کاهش مصرف سوخت، و در نتیجه صرفه‌جویی پولی
• افزایش روان‌کنندگی سوخت
• جلوگیری از یخ زدن سوخت در دماهای پایین
• بهبود ساختار سوخت‌رسانی و درنتیجه افزایش نیرو و کاهش انتشار آلودگی

آنها در کنار این مزایا، فواید دیگری را هم برای محصولاتشان قائل هستند، مثل افزایش عمر موتور، افزایش پایداری سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد، و روان‌کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت‌رسانی و موتور. اما آیا موارد کاربرد مکمل‌های سوخت به اتومبیل‌ها محدود می شود؟ باید در جواب گفت که هر وسیله مصرف کننده سوخت‌های مشتق از نفت می‌تواند از مکمل مخصوص خود استفاده کند.‌ از سیستم‌های تک سیلندر تا موتور‌های چند سیلندر صنعتی که مخصوص کار‌های سنگین هستند، و از موتور خودرو‌های سواری تا موتور زیردریایی‌ها می‌توانند مصرف‌کننده این مواد باشند.

ولی آیا آن گونه که تبلیغ می‌شود، مکمل‌های سوخت می‌توانند تعداد کیلومتری را که با یک باک بنزین می‌توان پیمود، افزایش دهند؟ آیا آنها واقعا سازگار با محیط زیستند و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند؟

خیلی از راننده ها هستند که از مصرف مکمل‌ها راضی‌اند و از سوی دیگر عده زیادی هم به کلاه‌برداری بودن عرضه این محصولات و مضر بودن آنها برای محیط ‌زیست تاکید دارند. در حقیقت هر دو طرف درست می گویند!

مکمل‌ها کیلومتر پیموده شده را به ازای هر لیتر بنزین ارتقا می‌دهند و به فرایند احتراق شتاب می‌دهند، که این کارکرد سبب سرعت بیشتر و عملکرد نرم‌تر اتومبیل می‌شود. با این وجود با مصرف مکمل‌ها، نظیر هر سوخت دیگری، انتشار آلودگی به محیط همچنان باقی است و شرکت‌های تولید کننده در مورد سازگاری با طبیعت مثل دیگر ویژگی‌های محصولاتشان اغراق می‌کنند. مثلا ادعا می‌کنند که محصولشان در کاهش هیدروکربن و مونوکسیدکربن دود خروجی بسیار موثر است، کوبش‌های موتور را کم می کند، پایداری سوخت را افزایش می‌دهد، مسافت پیموده شده را 8 تا 12 درصد به ازای هر لیتر بنزین ارتقا می‌دهد.

در سوی دیگر دعوا، ادعا می‌شود که مکمل‌ها گمراه کننده و برای طبیعت مضر است. در حقیقت اثر استفاده از این مواد در کاهش هیدروکربن و مونوکسیدکربن خروجی از اگزوز طی آزمایش‌ها ثابت شده است ولی اگر آنها در خارج از باک مثلا روی زمین ریخته شوند برای محیط‌زیست و سلامتی انسان، خصوصا اطفال و زنان باردار، خطرساز خواهند بود.

شاید بتوان مکمل‌ها را به انواع عمده مکمل‌های بنزین بدون سرب ، افزایش دهنده عدد اکتان، شوینده انژکتور یا کاربراتور، و دسته‌ای که هر دو کاربرد افزایش اکتان و تمیزکنندگی سیستم سوخت‌رسان را یک جا دارند، دسته بندی کرد.

برخی متخصصین معتقند که به غیر از مکمل‌های بنزین بدون سرب، که ویژه خودروهای قدیمی هستند، و مکمل‌های اکتان بالا برای خودروهای جدید بقیه انواع مکمل یا بی‌فایده و نوعی سوء استفاده از مشتری هستند و یا اگر کارکردی هم داشته باشند از نظر اقتصادی و فنی سودی در پی ندارند.

ولی چرا عدد اکتان و افزایش آن مهم است؟ عدد اکتان یک درجه‌بندی برای سنجش مقاومت سوخت در برابر پیش‌سوزی است. اگر به ایزواکتان عدد 100 و به نرمال‌هپتان عدد صفر داده شود، عدد اکتان بنزین عبارت است از درصد ایزواکتان در نرمال هپتان، که خاصیت ضد کوبشی آن برابر بنزین آزمایش شده در شرایط استاندارد باشد.

به زبان ساده، هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم‌تر خواهد بود. در خودروهای قدیمی هنگامی که سوخت مصرفی، اکتانی کمتر از مقدار لازم داشته باشد، هنگام شتاب‌گیری یک صدای تقه یا کوبش شنیده می‌شود که این کوبش‌ها شدیدا به موتور خودرو آسیب می‌رساند. وقتی اتومبیل به مناطق کم ارتفاع نظیر سواحل دریا می‌رود، این صدا افزایش ‌می‌یابد که دلیل آن تاثیر ارتفاع بر کاهش اکتان سوخت است.

امروزه خودروسازان با نصب حسگر ضربه در سیستم سوخت‌رسانی خودرو مشکل ضربه و کوبش را با ریتارد کردن زمان جرقه‌زنی توسط سیستم کامپیوتری خودرو حل کرده‌اند. بنابر این ارتقای عدد اکتان می‌تواند مفید و حتی لازم باشد. چه آن که بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا از سال 2004 عدد اکتان بنزین نباید کمتر از 95 باشد و از این پس نیز استاندارد ملی ایران در رابطه با بنزین مطابق استاندارد اروپا خواهد شد. در حال حاضر در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر 95 است که وزارت نفت با توجه به استاندارد جدید طی چند ماه آینده موظف به اعمال استاندارد جدید خواهد بود.

ولی در مورد شوینده کاربراتور یا شوینده انژکتور متخصصان عقیده دارند که آنها کاملا تجاری و غیر‌ضروری هستند. قسمتی از کاربراتور که ممکن است کثیف شده و احتیاج به شستشو داشته باشند، مجرای ورودی هوا است. گاهی بخارات ناشی از کارتل باعث کثیف شدن این مجرا می‌شود. در صورت وجود این کثیفی، شوینده کاربراتور که در بنزین حل شده، اصولا به قسمت‌های ورودی هوا نمیرسد که قادر به تمیز کردن آن باشد.

اگر هم شستن ژیگلور، هدف استفاده از شوینده کاربراتور باشد ، ژیگلورهای کاربراتور بوسیله خود بنزین هم شسته و تمیز می‌شوند، آن چنان که در بعضی موارد حتی خورده می‌شوند. چنان که گاهی گفته می‌شود که کاربراتور ژیگلور گشاد کرده و باید ژیگلور آن تعویض شود. در حالی که بنزین طی مرور زمان ژیگلور فلزی را می‌خورد و گشاد می‌کند‌، چه احتیاجی به ماده جرم‌گیر و تمیز‌کننده وجود دارد؟

در مورد تمیز کننده انژکتور هم ایراد مشابهی وارد است. انژکتورها سوزن‌هایی هستند که روی یک سیت فلزی با کمک نیروی فنر نشسته و یک مغزی مغناطیسی آنها را بلند می‌کند. فیلتر‌ها تقریبا تمام ناخالصی‌های سوخت را جذب می‌کنند و حتی زمانی که کهنه و مستهلک می‌شوند، ناخالصی‌های خیلی کوچک‌تر را هم نسبت به زمان نو بودن جذب می‌کنند. بنابر این چیزی به اسم ذرات معلق در این سیستم‌ها وجود ندارد.

اگر منظور از تمیز کردن، اریفیس مرکزی انژکتور هم باشد، کاملا بی‌معنا است. چرا که جرم گرفتن این قسمت غیرممکن است. به علاوه، فشار بنزین به اندازه‌ای در سیستم‌های انژکتوری بالا است که مواد معلق روی بدنه داخلی انژکتور رسوب نخواهد کرد.

حتی اگر فرض کنیم که ذرات معلقی در سیستم وجود دارد، یا آن قدر ریز هستند که از سوراخ انژکتورها رد میشوند و فقط موقع نشستن سوزن روی سیت، موجب خوردگی سریع آن دو می‌شوند، و یا آن قدر درشت هستند که درون مجرای انژکتور گیر کرده و راه عبور سوخت را به کلی مسدود می‌کنند. در این شرایط مکمل یا حلال هم نمی‌تواند به حل شدن یا خروج آنها از انژکتور کمک کند. در واقع مکمل‌هایی از این دست پاک کننده یا حلال نیستند، بلکه بیشتر به صورت روانکار و کاهش دهنده اصطکاک سیستم هستند که با تشکیل لایه‌ای از ماده روانکار یا محافظ برروی سطوح سیستم سوخت‌رسانی تا حد بسیار جزئی فرسایش سیت و سوزن انژکتور، و تا حدی خوردگی زغال‌های پمپ انژکتور را کاهش می‌دهند.

با همه این اوصاف شاید به این نتیجه برسید که در عمل استفاده از چنین مکمل‌هایی، فقط آتش زدن پول است! چرا که عمر سیستم سوخت‌رسانی به اندازه عمر مفید خودرو است و این مکمل‌ها ممکن است فقط 5 تا 10درصد به عمر سیستم اضافه کند. در حالیکه هزینه‌ای که برای خرید این مکمل‌ها در طول 4 یا 5 سال از جیب مشتریان می‌رود، از قیمت تعمیر کامل سیستم سوخت رسانی فراتر خواهد بود.

عدد اکتان چیست و چگونه میتوان کیفیت سوخت را بهبود بخشید؟


عدد اکتان مقیاسی است برای نشان دادن مقاومت بنزین یا دیگر سوخت‌ها در مقابل گرما، فشار و شروع احتراق خود بخود (بدون جرقه). به زبان ساده هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب فشار و گرما مقاوم تر است. عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷ بنزین ویژه ۸۹ وبنزین سوپر۹۳ است.

وقتی می‌گوییم عدد اکتان بنزینی ۹۰ است یعنی کیفیت سوخت این بنزین با مخلوطی از۹۰درصد سوخت ایزواکتان و۱۰ درصد هپتان برابر است.سوخت خوب و مناسب نه تنها باعث افزایش طول عمر خودرو می‌شود بلکه در عملکرد آن نیز بسیار تاثیر دارد، از گذشته یکی از داغ‌ترین بحث‌ها، رقابت بسیار تنگاتنگ خودروهای دیزل و بنزینی بوده، اکثر این بحث به این صورت خاتمه یافته که خودروهای بنزینی هزینه بیشتری برای سوخت پرداخت می‌کنند ولی به دلیل عملکرد بهتر این نوع سوخت همیشه انتخاب دوست‌داران خودرو بود و سوخت دیزل به دلیل هزینه‌های مقرون به صرفه‌تر همیشه انتخاب خانواده‌ها بوده است.

در خلال جنگ جهانی اول که در حدود سال ۱۳۰۰ شمسی روی داد. فردی به نام میجلی پی برد که با افزودن سرب (lead tetraethyl) به مخلوط بنزین نسبت اکتان بنزین  تا حد چشمگیری افزایش پیدا می کند که راهی ارزان برای بالا بردن اکتان بنزین نسبت به روش های موجود دیگر بود همچنین سرب موجود در سوخت باعث روانکاری سوپاپ ها نیز می شود. اما بعد ها  دانشمندان پی بردند  که سرب آسیب های زیادی به محیط زیست وارد می کند. سپس ماده MTBE جایگزین سرب گردید. و در اگزوز ماشین ها هم از catalyst converter استفاده کردند. لازم به ذکر هست که سرب موجود در بنزین باعث از کار افتادن کاتالیست میشه. بعد ها دریافتند که ماده MTBE نیز باعث الودگی محیطی میشود  پس در صدد پیدا کردن جایگزین برای این ماده شدند.که حاصل تلاش ها  toluene و benzene ethanol و ETBE  بود.

ولی چرا تولید کنندگان  می‌خواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سخت‌تر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام "knock” ضروری به نظر می‌رسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری می‌شود و با اکسیژن ترکیب می‌شود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمع‌ها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند. مدت زمان این انفجار بسیار مهم است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد knock (ضربه) می‌شود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش می‌دهد و حتی در شرایط بد می‌تواند به موتور آسیب فیزیکی برساند.

بنزین، دارای درجه کیفی است که اصطلاحا به آن اکتان گفته می‌شود. اکتان، مشخص کننده میزان مقاومت بنزین در مقابل ضربه موتور است و هر چه این امتیاز بالاتر باشد بنزین در مقابل ضربه موتور مقاومت بیشتری دارد، به زبانی ساده‌تر، بنزینی که اکتان بالاتری دارد، بیشتر می‌تواند فشرده شود (به همراه هوا) و دیرتر به دلیل حرارت تولیدی از عمل فشرده‌سازی منفجر شود.راه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری میزان اکتان بنزین وجود دارد و در کشورهای مختلف از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود، برخی از بنزین‌ها می‌توانند امتیاز بالاتر از ۱۰۰ اکتان را کسب کنند، سوخت‌های مسابقه‌ای این گونه هستند، این امر را می‌توان با تغییر دادن ترکیب‌بندی بنزین انجام داد ( با استفاده از اتانول، متانول، نیترومتان، سوخت سرب‌دار و غیره) و دلیل این مهم نیز رسیده به امتیاز اکتان بالاتر و استفاده بهینه از فشار بالاتری است.و نهایتا، زمان‌بندی پیشرفته احتراق، به کمک بنزین با اکتان بالا ممکن می‌شود، یعنی شمع به خوبی هنگامی که پیستون به بالاترین وضعیت فشرده‌سازی می‌رسد عمل می‌کند. دلیل این بهبود، وجود زمان کافی برای خروج شعله و دود از محفظه احتراق است، به طبع بنزین بیشتر فشرده می‌شود و محدوده حرکتی سیلندر بیشتر خواهد بود، به همین دلیل است که قدرت تولیدی افزایش می‌یابد، شایان ذکر است که اگر احتراق زود روی دهد فشار تولیدی در جهت درستی نخواهد (به دلیل وضعیت شاتون و سیلندر) و اگر احتراق دیر‌تر از زمان در نظر گرفته شده روی دهد، شما میزان قابل توجهی گشتاور را از دست می‌دهید.

مکمل سوخت

حال باید به سوال اصلی این مطلب پاسخ دهیم، آیا خودروهای شهری با بنزین اکتان بالاتر عملکرد بهتری دارند؟ جواب این سوال بله است! البته به شرطی که برای بنزین اکتان بالا طراحی شده باشند، اگر خودروی شما توسط سازنده گفته شده باشد که بنزین معمولی استفاده کنید، بنزین اکتان بالا در عملکرد آن تفاوت قابل توجهی نخواهد داشت ولی اگر خودرویی توصیه شده باشد که از بنزین اکتان بالا در آن استفاده کنیدحال اگر  به سوخت با اکتان بالا برای عملکرد بهتر موتور  نیاز دارید  و دسترسی به سوخت استاندارد ندارید  می توانید از انواع مکمل های سوخت یا اکتان بوستر های موجود در بازار استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 کانال تلگرام کاریزشاپ  مقالات آموزشی بیشتر در کانال تلگرام کاریز شاپ

 

    کانال آپارات کاریزشاپ  کانال ویدیویی کاریز شاپ در آپارات

 

مکمل سوخت  یا اکتان بوستر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

شاید برای شما این موضوع پیش آمده که در هنگام مراجعه به جایگاه سوخت گیری (پمپ بنزین)،  یا هنگام خرید  لوازم  یدکی یا حتی هنگام خرید اسپری تمیز کننده  تایر و داشبورد  متصدی آن به شما استفاده از مکمل سوخت(اکتان بوستر) را پیشنهاد کند. براساس گفته های  آنها با استفاده از مکمل سوخت کارایی موتور مکمل های بنزین  به افزایش بهسوزی یا اکتان افزایی   خودرو کمک می کنند و مصرف سوخت کمتر و یا بهینه می‌شود. آیا چنین موضوعی حقیقت دارد؟

در صورتی‌که به حرف‌های گفته شده فروشندگان اعتماد کنید، با پرداخت هزینه‌ای اضافه صاحب  محلولی اعجاب انگیز  خواهید شد! برای استفاده از مکمل سوخت (مکمل اکتان)تنها کافیست که این قوطی از این محلول را به باک پر بنزین اتومبیل خود اضافه کنید.مکمل‌های سوخت یا به بیانی دیگر افزودنی های سوخت  برای موتورهای بنزینی و دیزلی در بازار موجود است. براساس توصیه و فرمولاسیون سازندگان این مکمل‌ها، با استفاده از این محصولات مزایای زیادی نصیب صاحبان خودرو می‌شود که برای مثال می‌توان به تمیز شدن سیستم انژکتور و حذف رطوبت از سیستم سوخت‌رسانی  از بین بردن گرفتگی ها اشاره کرد. برای بهبود عملکرد کاتالیزور خودرو و همچنین سیستم اگزوز و انژکتور، محصولات تخصصی دیگری  توسعه داده شده‌اند و در بازار برای خرید موجود هستند.براساس نظر سازندگان این محصولات، در حالت کلی با استفاده از این اکتان بوستر ها باید خودرو عملکرد روان‌تری را از خود نشان دهد. مصرف سوخت بهینه‌تر، اکتان بهبود عملکرد احتراق، کاهش انتشار گازهای سمی و افزایش عمر مفید موتور خودرو جستجو کرد.

نحوه استفاده از اکتان بوستر

 

استفاده از مکمل سوخت بسیار راحت است. برای آشنایی با نحوه استفاده از مکمل‌ها می‌توانید دستورالعمل موجود بر روی بسته‌بندی آن ‌ها را مطالعه کنید. در اغلب موارد مکمل‌های سوخت مایع بوده و تنها نیاز است آن‌ها را داخل باک خودرو بریزید، البته باک باید پر از بنزین یا گازوئیل باشد. مکمل باید با سوخت ترکیب شده و وارد سیستم سوخت‌رسانی خودرو شود تا کارایی مناسبی از خود نشان دهد.


منبع

 

 

 کانال تلگرام کاریزشاپ  مقالات آموزشی بیشتر در کانال تلگرام کاریز شاپ

 

    کانال آپارات کاریزشاپ  کانال ویدیویی کاریز شاپ در آپارات