اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث بهبود وضعیت رانندگی در گذر زمان و افزایش ایمنی خودرو خواهد بود.
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این کار فشار زیادی را به سیستم فنر بندی ، اکسل و سیستم ترمز وارد می کند، بهترین روش این است که قبل از رسیدن به سرعت گیر یا دست انداز، سرعت خودرو را تا حد کافی کاهش داده و اجازه دهیم تا خودرو به آرامی از روی ناهمواری عبور کند.
2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن
این کار باعث خرابی چرخ دنده های ترمز دستی و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.
3- تکه دادن پا روی کلاچ
بسیار دیده می شود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه می دهند که این کار باعث فشار آمدن به گیربکس می شود.
4 - تعویض صحیح روغن موتور و فیلتر روغن
یکی از مهمترین قطعات در رابطه با عمر مفید موتور خودرو فیلتر روغن است که وظیفه ی جدا سازی مطلوب ذرات و جذب بیشتر آلودگی ها را به عهده دارد و در صورت عدم تعویض به موقع آلایندگی ها وارد محفظه سیلندر شده و با خراش دادن سطح داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.
بهتر است فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن یا حداقل یک بار در میان تعویض شود.
همچنین توصیه می کنیم که با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی در بازار، از روغن موتورهای اصلی استفاده کنید و حتی خود روغن موتور را از مراکز پخش معتبر خریداری کنید.
ضمنا استفاده از روغن موتور توصیه شده در دفتر تعمیر و نگهداری خودرو از اهمیت ویژه ای برخودار است.
۵- پایین آوردن شیشه به جای استفاده از کولر در اتوبان
چندی پیش یک آزمایش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر کولر اتومبیل در اتوبان روی فن روشن باشد به دلیل افزایش و پایداری وضعیت آیرودینامیک خودرو مصرف سوخت آن از خودرویی که شیشه راننده باز است کمتر خواهد بود.
۶- درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی
در جا کار کردن خودرو حتی برای گرم کردن موتور می تواند آسیب های جدی به موتور ماشین وارد کند . برای گرم کردن خودرو بهتر است که به آرامی با دنده 1 شروع به حرکت کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آمپر آب به درجه مطلوب و متعادل خود برسد.
7- ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور و مخزن شیشه شور
املاح موجود در آب لوله کشی باعث کچ گرفتگی و آسیب رساندن به شبکه رادیاتور و لوازم شیشه شور می شود. بهتر است در فصل تابستان و زمستان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاده کنید. تهیه آب مقطر از داروخانه ها و باتری فروشی ها امکان پذیر است.
همچنین جالب است بدانید که آب خروجی کولرهای گازی نیز آب تقطیر شده و تمیز به حساب می آیند، همچنین توصیه می کنیم هر دو سال یکبار نسبت به تعویض کامل آب رادیاتور اقدام کنید.
8- سنگین کردن بی دلیل خودرو
با قرار دادن وسایل اضافه در خودرو و بیشتر شدن وزن آن مصرف سوخت را به شکل چشم گیری افزایش خواهیم داد که نصب باربند در مواقع غیر ضروری یکی از اصلی ترین این موارد است که حتی بدون وجود بار هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود.
9- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک
این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگیربکس می شود، بنابراین برای خودروهای دستی و اتوماتیک بهتر است در توقف های نسبتا طولانی از وضعیت دنده خلاص استفاده شود.
10- استفاده از نور بالا در مه
در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر می کند، در این حالت نور باید در حالت پایین تنظیم شود و درصورت وجود مه شکن حتما از آن استفاده کنید . در شرایط مه آلود تنها می توانید 100 متر جلوتر را ببینید .
11- عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
باید به این نکته توجه داشت که واسکازین هم مانند روغن دارای عمر مفید بوده و باید به موقع تعویض شود تا کارکرد و سلامت گیر بکس حفظ شود.
12- روشن شدن چراغ بنزین به دلیل نداشتن سوخت
بسیاری از رانندگان در زمان روشن بودن چراغ بنزین مسافت طولانی را طی می کنند این کار در بعضی مواقع باعث سوختن پمپ بنزین می شود زیرا رسوبات و ناخالصی های باقی مانده در باک وارد مسیر سوخت می شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین ، فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور می شود.
بهتر است همواره در شرایطی که بنزین به حدود یک چهارم ظرفیت باک رسیده است نسبت به سوخت گیری مجدد اقدام کنید.
13 - گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد ولی در خودروهای انژکتوری مضر است زیرا زمانی که شما گاز می دهید و سپس سوئیچ را می بندید مقداری بنزین نسوخته باقی خواهد ماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و کارکرد ناصحیح خودرو در هنگام استارت زدن می شود.
14- استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیکی
بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه به عنوان بدون سرب ارائه می شود اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیکی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین های معمول دارد، بهتر است از بنزین سوپر استفاده کنید.
قرار دادن دستتان روی اهرم دنده موجب ایجاد فشار و وزن اضافی در بوش ها و سیستم های هماهنگ کننده می شود که در گذر زمان فرسودگی قطعات داخلی گیربکس را در پی خواهد داشت.
بهترین راهکار این است که هر دو دست را روی فرمان قرار داده و تنها زمان تعویض دنده از اهرم تعویض دنده استفاده کنیم.
استفاده نکردن از ترمز دستی
اغفال در استفاده از ترمز دستی حتی در مسیر های صاف، موجب انتقال تمام وزن خودرو روی قطعه ای به نام «Parking Pawl» می شود.
این قطعه در واقع ضامنی برای ثابت نگه داشتن چرخ دنده هاست، این ضامن اندازه ای بسیار کوچک دارد و در صورتی که به صورت مداوم تحت فشار وزن خودرو قرار گیرد، شکسته و عملاً دنده P خودروی شما بی استفاده می شود. استفاده از ترمز دستی عمر قطعات گیربکس خودرو را افزایش می دهد؛ دلیلی منطقی نیز برای استفاده نکردن از آن وجود ندارد.
حمل بار اضافی
مفاهیم ساده سازی و سبک کردن، نه تنها در خودروهایی خودروهایی مانند لوتوس بلکه برای تمامی اتومبیل ها صادق است؛ ولی منظور ما از این دو مورد برداشتن صندلی های عقب و حذف عایق های صدای خودرو نیست.
همواره از حمل وسایل اضافی پرهیز کنید، چرا که هر کیلوگرم بار اضافی در مصرف سوخت و هندلینگ خودرویتان اثر گذار است و ضمناً فشار بیشتری بر سیستم تعلیق و ترمزها وارد می کند. همواره سعی کنید تا حد امکان صندوق خودرو را خالی از موارد غیر ضروری نگه دارید.
ذخیره کم سوخت در خودرو
خیلی از ما برای صرفه جویی بیشتر در هزینه ها، در هنگام سوخت گیری باک خودرو را پر نمی کنیم و تنها چند لیتر سوخت داخل آن می ریزیم. این راهکار نه تنها موجب صرفه جویی نمی شود بلکه موجب آسیب رسانی به سیستم سوخت خودرو شده و هزینه های اضافی نیز در پی دارد.
در خودرو های مدرن امروزی پمپ سوخت برای خنک ماندن در باک شناور است، رانندگی با باک خالی و سوخت کم موجب گرم شدن این پمپ و خرابی های پی در پی آن می شود. بهتر است حداقل یک چهارم از حجم باک خود را پر نگه دارید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.
حرکت و ترمز کردن شدید
اجتناب از این یک مورد بسیار راحت است. تقریباً همه ما گاهی وسوسه می شویم که پدال گاز را کمی بیشتر فشار دهیم. مسئله این است که این فشارهای بی مورد بر پدال گاز، اثرات منفی روی بخش انتقال قدرت به همراه دارد.
از سوی دیگر گاز دادن بی مورد و حرکت سریع با ترمز شدید و توقف ناگهانی همراه بوده، که این امر نیز سبب هرچه سریع تر فرسوده شدن لنت ها می شود. هوشیاری در رانندگی، آماده بودن برای شرایط مختلف و فشردن آرام پدال ها بهترین استراتژی برای رانندگی است.
افزایش دور هنگامی که پیشرانه سرد است
دادن زمانی دو الی سه دقیقه ای به پیشرانه، جهت درجا کار کردن، بسیاری عمل ایده آلی است. موتور خودرو در طی این مدت گرم شده و چرخه روغن کاری در میان اجزای آن به نحو مناسبی صورت می پذیرد؛ اگرچه در طی این مدت باید از فشار آوردن روی پدال گاز پرهیز کنید.
بالا بردن دور موتور جهت تسریع فرآیند گرم شدن پیشرانه یا برای شنیدن صدای لذت بخش تولید شده از اگزوزها، سبب تغییرات ناگهانی در دمای بخش های مختلف موتور که هنوز تحت روغن کاری قرار نگرفته اند می شود. به موتور خودرو فرصت کافی را دهید، پس از آن هم صدای بهتری تولید می کند و هم نرم تر کار خواهد کرد.
استفاده نادرست از کلاچ
در نظر بگیرید در خودرویی با دنده دستی پشت چراغی ایستاده اید، در همین حال کلاچ را نگه داشته اید تا به محض این که چراغ سبز شد شروع به حرکت کنید. در تمام مدتی که کلاچ را گرفته اید بخش های متفاوتی از آن مثل صفحه فشار، بازوی رها کننده با یکدیگر درگیرند.
درگیر شدن این قطعات به طور مداوم موجب فرسایش و خوردگی آن ها می شود که امکان بروز مشکلات ناگهانی در خودرو را بالا می برد. بنابراین بهتر است حتی در زمان توقفات کوتاه یا در ترافیک دنده را در حالت خلاص قرار دهید و از کلاچ استفاده نکنید.
تعویض ناگهانی دنده عقب به دنده یک قبل از ایست کامل
فرض کنید می خواهید در فضایی کوچک خودروی خود را پارک کنید، ممکن است بارها هنگامی که خودرو هنوز در حال حرکت رو به عقب است دنده را روی یک یا در گیربکس های اتوماتیک روی حالت D قرار دهید. ممکن است این عمل در ظاهر اصلاً کار نامناسبی به نظر نرسد، اما باید بدانید این یکی از عاداتیست که به هر قیمتی باید آن را ترک کنید.
این رفتار از آنجایی که بخش های انتقال نیرو را وادار می کند تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنند، فشار بسیار زیادی بر آن ها وارد می کند و آسیبی چند برابر نیز به دنبال دارد. تنها کافیست چند لحظه صبر کنید و مطمئن شوید خودرویتان کاملاً ثابت است سپس اقدام به تعویض دنده نمایید.
استفاده از ترمزها در سراشیبی
پایین آمدن از سراشیبی یا تپه می تواند تا حدودی ترسناک باشد. بعضاً برای جلوگیری از افزایش سرعت خودرو یا آمادگی بیشتر برای ترمز ناگهانی، رانندگان پای خود را روی پدال ترمز قرار می دهند، فارغ از این که این کار فشار و حرارت زیادی در اجزای سیستم ترمز بوجود می آورد و موجب ساییدگی و فرسایش لنت ها و دیسک ترمز می شود. بهترین کار این است که خودرو را در دنده سنگین قرار دهید.
بدین ترتیب فشار و کمپرس بوجود آمده در موتور، از افزایش سرعت خودرو جلوگیری می کند و مشاهده خواهید کرد که در چنین شرایطی ترمزها هم بهتر به وظیفشان عمل می کنند.
نادیده گرفتن لرزش های غیر معمول یا صداهایی مانند جیرجیر و هر صدایی که خودرویتان تولید می کند بسیار راحت است. اما در پس این صداها اتفاقات ناگواری در جریان است و احتمالاً شرایط خوب پیش نمی روند.
هنگام شنیدن صداهایی اضافی اصلاً وقت را تلف نکنید، چرا که شرایط می توانند بسیار بد شوند. اگر خودرویتان سر و صدای اضافی دارد به دنبال رفع آن باشید چرا که در صورت اغفال، هزینه مالی می تواند کمترین خسارت وارده به شما باشد.
کنار گذاشتن عادات بد و مخصوصاً قدیمی می تواند سخت باشد. اما فرای این که چه مدت را صرف رانندگی کرده اید باید با مراقبت از خودروی خود از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری کنید. تنها کافیست هنگام انجام این عادات بد، به هزینه ای که بعداً باید برایشان پرداخت شود فکر کنید؛ شاید کمی انگیز بگیرید.