بررسی محصولات مراقبت نگه داری نظافت خودرویی

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

بررسی محصولات مراقبت نگه داری نظافت خودرویی

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

طبقه بندی موضوعی

اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث بهبود وضعیت رانندگی در گذر زمان و افزایش ایمنی خودرو خواهد بود.

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها

این کار فشار زیادی را به سیستم فنر بندی ، اکسل و سیستم ترمز وارد می کند، بهترین روش این است که قبل از رسیدن به سرعت گیر یا دست انداز، سرعت خودرو را تا حد کافی کاهش داده و اجازه دهیم تا خودرو به آرامی از روی ناهمواری عبور کند.

2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

این کار باعث خرابی چرخ دنده های ترمز دستی و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.

3- تکه دادن پا روی کلاچ

بسیار دیده می شود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه می دهند که این کار باعث فشار آمدن به گیربکس می شود.

4 - تعویض صحیح روغن موتور و فیلتر روغن

یکی از مهمترین قطعات در رابطه با عمر مفید موتور خودرو فیلتر روغن است که وظیفه ی جدا سازی مطلوب ذرات و جذب بیشتر آلودگی ها را به عهده دارد و در صورت عدم تعویض به موقع آلایندگی ها وارد محفظه سیلندر شده و با خراش دادن سطح داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.

بهتر است فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن یا حداقل یک بار در میان تعویض شود.

همچنین توصیه می کنیم که با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی در بازار، از روغن موتورهای اصلی استفاده کنید و حتی خود روغن موتور را از مراکز پخش معتبر خریداری کنید.

ضمنا استفاده از روغن موتور توصیه شده در دفتر تعمیر و نگهداری خودرو از اهمیت ویژه ای برخودار است.

 

ranandege9

 

۵- پایین آوردن شیشه به جای استفاده از کولر در اتوبان

چندی پیش یک آزمایش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر کولر اتومبیل در اتوبان روی فن روشن باشد به دلیل افزایش و پایداری وضعیت آیرودینامیک خودرو مصرف سوخت آن از خودرویی که شیشه راننده  باز است کمتر خواهد بود.

۶- درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

در جا کار کردن خودرو حتی برای گرم کردن موتور می تواند آسیب های جدی به موتور ماشین وارد کند . برای گرم کردن خودرو بهتر است که به آرامی با دنده 1 شروع به حرکت کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آمپر آب به درجه مطلوب و متعادل خود برسد.

7- ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور و مخزن شیشه شور

املاح موجود در آب لوله کشی باعث کچ گرفتگی و آسیب رساندن به شبکه رادیاتور و لوازم شیشه شور می شود. بهتر است در فصل تابستان و زمستان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاده کنید. تهیه آب مقطر از داروخانه ها و باتری فروشی ها امکان پذیر است.

همچنین جالب است بدانید که آب خروجی کولرهای گازی نیز آب تقطیر شده و تمیز به حساب می آیند، همچنین توصیه می کنیم هر دو سال یکبار نسبت به تعویض کامل آب رادیاتور اقدام کنید.

HM-2013894768590364641402449789.6198

 

8-  سنگین کردن بی دلیل خودرو

با قرار دادن وسایل اضافه در خودرو و بیشتر شدن وزن آن مصرف سوخت را به شکل چشم گیری افزایش خواهیم داد که نصب باربند در مواقع غیر ضروری یکی از اصلی ترین این موارد است که حتی بدون وجود بار هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

9- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک

این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگیربکس می شود، بنابراین برای خودروهای دستی و اتوماتیک بهتر است در توقف های نسبتا طولانی از وضعیت دنده خلاص استفاده شود.

10- استفاده از نور بالا در مه

در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر می کند، در این حالت نور باید در حالت پایین تنظیم شود و درصورت وجود مه شکن حتما از آن استفاده کنید . در شرایط مه آلود تنها می توانید 100 متر جلوتر را ببینید .

11- عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

باید به این نکته توجه داشت که واسکازین هم مانند روغن دارای عمر مفید بوده و باید به موقع تعویض شود تا کارکرد و سلامت گیر بکس حفظ شود.

024a (2)

 

 

12- روشن شدن چراغ بنزین به دلیل نداشتن سوخت

بسیاری از رانندگان در زمان روشن بودن چراغ بنزین مسافت طولانی را طی می کنند این کار در بعضی مواقع باعث سوختن پمپ بنزین می شود زیرا رسوبات و ناخالصی های باقی مانده در باک وارد مسیر سوخت می شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین ، فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور می شود.

بهتر است همواره در شرایطی که بنزین به حدود یک چهارم ظرفیت باک رسیده است نسبت به سوخت گیری مجدد اقدام کنید.

13 - گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد ولی در خودروهای انژکتوری مضر است زیرا زمانی که شما گاز می دهید و سپس سوئیچ را می بندید مقداری بنزین نسوخته باقی خواهد ماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و کارکرد ناصحیح خودرو در هنگام استارت زدن می شود.

14- استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیکی

بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه به عنوان بدون سرب ارائه می شود اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیکی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین های معمول  دارد، بهتر است از بنزین سوپر استفاده کنید.

قرار دادن دستتان روی اهرم دنده موجب ایجاد فشار و وزن اضافی در بوش ها و سیستم های هماهنگ کننده می شود که در گذر زمان فرسودگی قطعات داخلی گیربکس را در پی خواهد داشت.

بهترین راهکار این است که هر دو دست را روی فرمان قرار داده و تنها زمان تعویض دنده از اهرم تعویض دنده استفاده کنیم.

استفاده نکردن از ترمز دستی

اغفال در استفاده از ترمز دستی حتی در مسیر های صاف، موجب انتقال تمام وزن خودرو روی قطعه ای به نام «Parking Pawl» می شود.

این قطعه در واقع ضامنی برای ثابت نگه داشتن چرخ دنده هاست، این ضامن اندازه ای بسیار کوچک دارد و در صورتی که به صورت مداوم تحت فشار وزن خودرو قرار گیرد، شکسته و عملاً دنده P خودروی شما بی استفاده می شود. استفاده از ترمز دستی عمر قطعات گیربکس خودرو را افزایش می دهد؛ دلیلی منطقی نیز برای استفاده نکردن از آن وجود ندارد.

حمل بار اضافی

مفاهیم ساده سازی و سبک کردن، نه تنها در خودروهایی خودروهایی مانند لوتوس بلکه برای تمامی اتومبیل ها صادق است؛ ولی منظور ما از این دو مورد برداشتن صندلی های عقب و حذف عایق های صدای خودرو نیست.

همواره از حمل وسایل اضافی پرهیز کنید، چرا که هر کیلوگرم بار اضافی در مصرف سوخت و هندلینگ خودرویتان اثر گذار است و ضمناً فشار بیشتری بر سیستم تعلیق و ترمزها وارد می کند. همواره سعی کنید تا حد امکان صندوق خودرو را خالی از موارد غیر ضروری نگه دارید.

ذخیره کم سوخت در خودرو

خیلی از ما برای صرفه جویی بیشتر در هزینه ها، در هنگام سوخت گیری باک خودرو را پر نمی کنیم و تنها چند لیتر سوخت داخل آن می ریزیم. این راهکار نه تنها موجب صرفه جویی نمی شود بلکه موجب آسیب رسانی به سیستم سوخت خودرو شده و هزینه های اضافی نیز در پی دارد.

در خودرو های مدرن امروزی پمپ سوخت برای خنک ماندن در باک شناور است، رانندگی با باک خالی و سوخت کم موجب گرم شدن این پمپ و خرابی های پی در پی آن می شود. بهتر است حداقل یک چهارم از حجم باک خود را پر نگه دارید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

حرکت و ترمز کردن شدید

اجتناب از این یک مورد بسیار راحت است. تقریباً همه ما گاهی وسوسه می شویم که پدال گاز را کمی بیشتر فشار دهیم. مسئله این است که این فشارهای بی مورد بر پدال گاز، اثرات منفی روی بخش انتقال قدرت به همراه دارد.

از سوی دیگر گاز دادن بی مورد و حرکت سریع با ترمز شدید و توقف ناگهانی همراه بوده، که این امر نیز سبب هرچه سریع تر فرسوده شدن لنت ها می شود. هوشیاری در رانندگی، آماده بودن برای شرایط مختلف و فشردن آرام پدال ها بهترین استراتژی برای رانندگی است.

افزایش دور هنگامی که پیشرانه سرد است

دادن زمانی دو الی سه دقیقه ای به پیشرانه، جهت درجا کار کردن، بسیاری عمل ایده آلی است. موتور خودرو در طی این مدت گرم شده و چرخه روغن کاری در میان اجزای آن به نحو مناسبی صورت می پذیرد؛ اگرچه در طی این مدت باید از فشار آوردن روی پدال گاز پرهیز کنید.

بالا بردن دور موتور جهت تسریع فرآیند گرم شدن پیشرانه یا برای شنیدن صدای لذت بخش تولید شده از اگزوزها، سبب تغییرات ناگهانی در دمای بخش های مختلف موتور که هنوز تحت روغن کاری قرار نگرفته اند می شود. به موتور خودرو فرصت کافی را دهید، پس از آن هم صدای بهتری تولید می کند و هم نرم تر کار خواهد کرد.

استفاده نادرست از  کلاچ

در نظر بگیرید در خودرویی با دنده دستی پشت چراغی ایستاده اید، در همین حال کلاچ را نگه داشته اید تا به محض این که چراغ سبز شد شروع به حرکت کنید. در تمام مدتی که کلاچ را گرفته اید بخش های متفاوتی از آن مثل صفحه فشار، بازوی رها کننده با یکدیگر درگیرند.

درگیر شدن این قطعات به طور مداوم موجب فرسایش و خوردگی آن ها می شود که امکان بروز مشکلات ناگهانی در خودرو را بالا می برد. بنابراین بهتر است حتی در زمان توقفات کوتاه یا در ترافیک دنده را در حالت خلاص قرار دهید و از کلاچ استفاده نکنید.

تعویض ناگهانی دنده عقب به دنده یک قبل از ایست کامل

فرض کنید می خواهید در فضایی کوچک خودروی خود را پارک کنید، ممکن است بارها هنگامی که خودرو هنوز در حال حرکت رو به عقب است دنده را روی یک یا در گیربکس های اتوماتیک روی  حالت D قرار دهید. ممکن است این عمل در ظاهر اصلاً کار نامناسبی به نظر نرسد، اما باید بدانید این یکی از عاداتیست که به هر قیمتی باید آن را ترک کنید.

این رفتار از آنجایی که بخش های انتقال نیرو را وادار می کند تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنند، فشار بسیار زیادی بر آن ها وارد می کند و آسیبی چند برابر نیز به دنبال دارد. تنها کافیست چند لحظه صبر کنید و مطمئن شوید خودرویتان کاملاً ثابت است سپس اقدام به تعویض دنده نمایید.

استفاده از ترمزها در سراشیبی

پایین آمدن از سراشیبی یا تپه می تواند تا حدودی ترسناک باشد. بعضاً برای جلوگیری از افزایش سرعت خودرو یا آمادگی بیشتر برای ترمز ناگهانی، رانندگان پای خود را روی پدال ترمز قرار می دهند، فارغ از این که این کار فشار و حرارت زیادی در اجزای سیستم ترمز بوجود می آورد و موجب ساییدگی و فرسایش لنت ها و دیسک ترمز می شود. بهترین کار این است که خودرو را در دنده سنگین قرار دهید.

بدین ترتیب فشار و کمپرس بوجود آمده در موتور، از افزایش سرعت خودرو جلوگیری می کند و مشاهده خواهید کرد که در چنین شرایطی ترمزها هم بهتر به وظیفشان عمل می کنند.

عدم توجه به علائم هشدار دهنده

نادیده گرفتن لرزش های غیر معمول یا صداهایی مانند جیرجیر و هر صدایی که خودرویتان تولید می کند بسیار راحت است. اما در پس این صداها اتفاقات ناگواری در جریان است و احتمالاً شرایط خوب پیش نمی روند.

هنگام شنیدن صداهایی اضافی اصلاً وقت را تلف نکنید، چرا که شرایط می توانند بسیار بد شوند. اگر خودرویتان سر و صدای اضافی دارد به دنبال رفع آن باشید چرا که در صورت اغفال، هزینه مالی می تواند کمترین خسارت وارده به شما باشد.

کنار گذاشتن عادات بد و مخصوصاً قدیمی می تواند سخت باشد. اما فرای این که چه مدت را صرف رانندگی کرده اید باید با مراقبت از خودروی خود از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری کنید. تنها کافیست هنگام انجام این عادات بد، به هزینه ای که بعداً باید برایشان پرداخت شود فکر کنید؛ شاید کمی انگیز بگیرید.

منبع:
autoblog


تعداد زیادی از افراد هستند که بعد از خرید خودرو صفر و یا در حد صفر، خیلی دوست دارند که ماشین خود را به‌نحوی نگهداری کنند که مانند روز اول باشد. خودرو نیز مانند بسیاری از لوازم شخصی و لوازم منزل نیاز به نگهداری و رسیدگی دارد. امروز ما چند نکته را برای شما بازگو میکنیم که با رعایت آنها خودرو شما همیشه سرحال خواهد ماند.

نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:

1- اولین نکته و مهمترین بخش به صاحب خودرو مربوط می‌شود، اگر شما فردی خوش‌سلیقه و منظم باشید بدون شک خودرو شما نیز همیشه سالم و باکیفیت خواهد بود. بنابراین در نگهداری خودرو باید بسیار با سلیقه عمل کنید. حتماً دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید. چرا که هر خودرو دستورالعمل نگهداری و استفاده منحصر به فرد خود را دارد .

Autorwerkstatt

2- در صورت امکان با خودرو خود وارد جاده‌های خاکی و بی‌کیفیت نشوید و اگر مجبور به رانندگی در این جاده‌ها هستید با دقت و سرعت کم حرکت کنید و ناهمواری‌ها را با سرعت کم رد کنید.

3- بدنه خودرو شما برای سالم ماندن باید همیشه تمیز باشد، وجود آلودگی و گرد و غبار باعث لطمه زدن به رنگ بدنه خودرو می‌شود. برای پاکسازی بدنه از دستمال و مواد پاک کننده با کیفیت و مناسب استفاده کنید.

4- خودرو خود را در جایی پارک کنید که در معرض آلودگی و نور مستقیم خورشید نباشد، تابش مستقیم نور خورشید علاوه بر بدنه به پوشش داخلی خودرو به‌شدت آسیب می‌رساند.

1
5- نقاطی از خودرو که قابل رویت نیستند مثل زیر گلگیرها را همیشه از رسوبات تمیز کنید تا باعث پوسیدگی بدنه خودرو نشوند.

6- بعد از انجام رانندگی بعلت وجود نمک و سنگ ریزه در گل ولای و برف ،خودرو را بشوئید.

7- بدنه خودرو را بعد از شستشو، خشک کنید و در صورت نفوذ آب به داخل، با دقت تمام رطوبت را از بین ببرید.

8- بخش‌هایی مانند لولا‌ها و درپوش‌ها را روغن کاری کنید.

9- از محکم بودن اتصالات موتور مطمئن باشید و به صداهای خروجی از خودرو دقت کنید چرا که براساس نظر کارشناسان فنی بسیاری از این صداها، در اثر مشکلات فنی ایجاد می شوند.

Maintenenc1

10- خودرو سواری شما، وسیله بارکشی نیست و حمل اسباب و اثاثیه بزرگ باعث آسیب جدی به سیستم تعلیق و بدنه می‌شود.

11- بررسی ارتفاع سطح مایع حداقل یکبار در ماه و در مناطق گرمسیر با فواصل زمانی کوتاه‌تر از یک ماه باید انجام شود.

12- هر روز یکبار باید سطح روغن در مخزن روغن ترمز بازدید گردد.

13- در پوش منبع روغن ترمز را قبل از باز کردن آن تمیز کنید، بعضی از درپوش‌ها به وسیله پیچ درجای خود بسته می‌شوند. در بعضی از مدل‌های جدید مخزن روغن ترمز از مواد پلاستیکی ساخته شده و دارای در پوش پیچی هستند. در پوش را باز کنید. در انجام این کار دقت نمائید باعث افتادن و یا پاره شدن لاستیک دیافراگم زیر آن نشوید. از ریختن و یا تماس روغن ترمز با قسمت های رنگ شده بدنه خودرو نیز جلوگیری کنید، زیرا این روغن باعث خوردگی رنگ می‌شود.
سیستم-مصرف-هوا-در-خودرو-چگونه-کار-می-کند-و-وظیفه-فیلتر-هوا-چیست؟---ماشین-سازی-آرام
14- روغن موتور خودرو را طبق توصیه سازنده و به موقع تعویض کنید. بهترین روش برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور، کیلومتر کارکرد خودرو و سنجیدن شرایط کارکرد موتور است. رنگ و میزان چسبندگی روغن موتور ملاک دقیقی برای تشخیص زمان تعویض روغن موتور نیست. چراکه سیاه نبودن روغن موتور، دلیلی بر داشتن خواص اولیه آن نخواهد بود.

15- مایع ترمز (که یک فراورده نفتی است و نه روغنی)، روغن هیدرولیک، واسکازین گیربکس و دیفرانسیل، مایع سیستم خنک کننده موتور و مایع شیشه شور نیاز به تعویض دارند. زمان تعویض آن ها نیز در دفترچه خودرو ذکر شده ولی به طور کلی حدود هر 30,000 کیلومتر یا یک سال است.

16- فیلترهای روغن، بنزین و هوا را نیز باید در زمان مقرر تعویض نمود.

نگهداری-از-خودرو-(2)

17- هر ماه یکبار و یا پس از طی 2000 کیلومتر،  باید کشش تسمه‌های پمپ آب ،دینام (مولد برق خودرو)، پمپ فرمان هیدرولیکی، پمپ هوا و کمپرسور دستگاه تهویه مطبوع و نیز شرایط آنها بررسی شود. در صورت سایش و یا نخ‌نما شدن،‌ حتما آنها را تعویض نمائید.

18- ارتفاع سطح روغن موتور باید به‌طور مرتب هر هفته یک بار و یا در هر توقف برای سوخت گیری بررسی گردد . این کار بهتر است در هنگامی که درجه حرارت موتور در حد عادی است انجام گیرد.

589353_EcDulUCr

19- فشار باد لاستیک ها را حداقل ماهی یک بار چک کنید. میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی، اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است.

20- در صورت لرزش فرمان در سرعت های بالا، مشکل می تواند با بالانس کردن چرخ ها برطرف گردد.

21- بهتر است هر سه ماه یک بار، قطعات جلوبندی، سیستم فرمان و سیستم تعلیق توسط مکانیک بازدید شود.

22- طبق دستورالعمل سازنده، تایرهای خودرو را در زمان ذکر شده باهم جا به جا کنید.

23- به برق خودروی خود اهمیت دهید. از سیم‌هایی که روکش آن ها معیوب است به سادگی نگذرید چراکه به راحتی می توانند یک فاجعه به بار بیاورند.

24- به هیچ وجه در هنگام روشن بودن خودرو سرباطری ها را جدا نکنید. این کار باعث صدمه دیدن آلترناتور (دینام) و ECUخودرو میشود.


شش نکته مهم برای نگهداری بهینه از خودرو

شش نکته مهم برای نگهداری بهینه از خودرو

سالم نگه داشتن خودروی شما تا کارکرد چند صد هزار کیلومتر کاملاً امکان‌پذیر است. کافی‌ست چند نکته مهم برای نگهداری بهینه خودرو را رعایت کنید تا بتوانید سال‌ها از خودروی‌تان استفاده کنید. باید از چشم‌ها و گوش‌های خود استفاده کنید و یک برنامه‌ریزی منظم داشته باشید تا عمر مفید خودروی‌تان را افزایش دهید و از مشکلات فنی اجتناب کنید. این مقاله را دنبال کنید تا چند روش برای سالم نگه داشتن خودرو را برایتان توضیح دهیم.

از شنوایی خود استفاده کنید

هر از چند گاهی فن سیستم تهویه و رادیو را خاموش کنید و فقط به این گوش کنید که خودروی شما در حالت ایستاده و در حال حرکت چه جور صدایی دارد. یک صدای تق‌تق عجیب ریتم‌دار در حرکت ممکن است نشانه فرو رفتن میخ یا سنگریزه در یکی از لاستیک‌ها باشد. توقف کنید و نگاهی به آن بیندازید. هیچ‌وقت این بررسی کوتاه را از خودرویتان دریغ نکنید. هنگام ترمز گرفتن، اگر صدای سوت بلند یا ساییدن دو شی فلزی به هم را می‌شنوید می‌تواند به این معنا باشد که وقت تعویض لنت ترمزهای شما فرا رسیده است. اگر صدای بلند مانند ضربه زدن می‌شنوید می‌تواند نشانه‌ای از مشکل جدی در موتور یا پلوس‌های خودروی شما باشد. اگر توقف کنید و آن را به مکانیک نشان دهید احتمالاً خودروی خود را نجات می‌دهید و هزینه هنگفتی که صرف تعمیر خودرو می‌شود را کاهش دهید.

بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد، دور موتور آن را بالا نبرید

بسیاری از مردم این‌طور فکر می‌کنند که اگر بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد با آن تهاجمی رانندگی کنند به گرم شدن موتور کمک می‌کند و آن را برای رانندگی آماده می‌کند. ولی در واقع این کار بدترین آسیب را به موتور خودروی شما می‌رساند. هنگامی‌که موتور بیش از چند ساعت خاموش بوده است، روغن به کارتل برمی‌گردد و هیچ روغنی در سر سیلندر برای روغن‌کاری قطعات بالایی موتور وجود ندارد. برای اینکه آسیبی به خودروی شما نرساند پس از روشن کردن موتور سرد اجازه دهید یک دقیقه با دور آرام، درجا کار کند تا روغن به قطعات بالایی موتور برسد و بدون اینکه صدمه‌ای ببیند آماده حرکت شود. پس از یک دقیقه (در هوای خیلی سرد ۲ الی ۳ دقیقه) می‌توانید به‌آرامی حرکت کنید. تا وقتی آمپر آب رادیاتور بالا نیامده، از بالا بردن دور موتور خودداری کنید. اگر خودروی شما آمپر آب ندارد، می‌توانید گرم شدن بخاری خودرو را ملاک قرار دهید. به‌مرور زمان، صدای موتور را در حالت سرد و گرم تشخیص می‌دهید.

وضعیت لاستیک‌ها و مایعات خودرو را چک کنید

اگر هر هفته یک‌بار فقط چند دقیقه وقت صرف کنید، از دردسر و هزینه اضافی در امان خواهید بود. فقط کافی‌ست مایعات خودرو را چک کنید. خودرو را در یک سطح صاف (بدون شیب عرضی و طولی) متوقف کنید. دقت کنید برای چک کردن مایعات خودرو، موتور حتماً باید سرد باشد؛ یعنی حداقل یک ساعت پیش آن را خاموش کرده باشید. به‌هیچ‌عنوان برای بازدید دوره‌ای، دست به موتور داغ نزنید. ممکن است دچار سوختگی شدید شوید و همزمان به موتور خودرو نیز آسیب بزنید.

 در کاپوت را باز کنید، گیج روغن را بیرون بکشید با دستمال آن را پاک کنید، مجدداً در جای خودش قرار دهید و سپس دوباره آن را بیرون بکشید تا سطح روغن موتور و رنگ آن را بررسی کنید. باید سطح آن فول باشد و رنگ آن نیز تمیز باشد. نباید سیاه و پر از جرم باشد. مایع سیستم خنک‌کننده (آب رادیاتور) را هم چک کنید – باید رنگ و بوی تمیزی داشته باشد و اثری از روغن یا کف کرم‌رنگ در آن نباشد. مایع هیدرولیک فرمان و روغن ترمز را نیز بررسی کنید. پس از انجام این کار فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید – فشار مناسب همیشه روی لاستیک نوشته شده است. اگر قرار است باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید، خودرو باید سرد باشد؛ یعنی برای تنظیم باد، باید به یک مکانیکی حداکثر در فاصله ۵ دقیقه‌ای محل سکونت خود مراجعه کنید.

بررسی روغن گیربکس، چه در خودروهای دنده‌ای و چه در خودروهای اتوماتیک، به‌آسانی بررسی بقیه مایعات خودرو نیست. برای چک کردن این مورد، هر دو هفته الی یک ماه، به تعمیرگاه مراجعه کنید و از متخصصان بخواهید وضعیت سلامت روغن گیربکس را تأیید کنند. اگر خودروی دنده‌ای دارید، زوزه کشیدن گیربکس در دنده‌های مختلف می‌تواند نشان از وضعیت نامناسب روغن گیربکس باشد.

با خودروی خود همانند یک خودروی مسابقه‌ای رفتار نکنید

هیچ دلیلی برای رانندگی پرتنش وجود ندارد و اگر درست رانندگی کنید، می‌توانید تا سال‌ها بی‌دغدغه از خودرویتان سواری بگیرید. خشن و تهاجمی ترمز نکنید، از رانندگی سریع در مسیرهای ناهموار خودداری کنید و فقط در مواقع ضروری پدال گاز را تا انتها فشار دهید. البته این به معنای لذت نبردن از رانندگی نیست، اگر هر از چند گاهی رانندگی اسپرت داشته باشید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید فقط هنگام حرکت از حالت سکون از هرزگردی بیش‌ازحد لاستیک‌ها خودداری کنید و صدای جیغ لاستیک‌ها را درنیاورید. همین موارد را هنگام دنده عوض کردن نیز رعایت کنید و به‌آرامی و ملایمت با گیربکس رفتار کنید. اگر با خودروی خود مانند یک خودروی گران‌قیمت و عزیز رفتار کنید، عمری طولانی خواهد داشت.

سرویس‌های دوره‌ای خودرو را منظم انجام دهید

با اینکه این موضوع ممکن است برای خیلی از افراد طبیعی به نظر برسد ولی بعضی از مردم فراموش می‌کنند که خودرو به نگهداری منظم نیاز دارد. برای مثال، عدم تعویض به‌موقع روغن‌موتور می‌تواند اصطلاحاً به «یاتاقان زدن» موتور منجر شود. این نوع خرابی، به‌طور متوسط، هزینه‌ای حدود ۱۰ درصد قیمت خودرو دارد؛ یعنی اگر یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی سوار می‌شوید، با نگهداری نادرست از آن به‌راحتی می‌توانید ۱۰ میلیون تومان خرج بتراشید.

کافی است دستور‌العمل‌های ذکرشده در دفترچه راهنمای نیسان را اجرا کنید، چراکه آن‌ها می‌دانند که نگهداری صحیح از خودرویی که ساخته‌اند، چه شرایطی دارد. سپس می‌توانید از خودروی خود انتظار داشته باشید که راندمانی بهینه داشته باشد. نتیجه رعایت کردن دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای خودرو، فاصله زمانی بیشتر بین سرویس‌های دوره‌ای و صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه است. به چراغ‌های اخطار در صفحه پشت آمپر خودروی خود توجه کنید. این چراغ‌ها بی‌دلیل روشن و خاموش نمی‌شود.

تعویض قطعات مصرفی خودرو

درحالی‌که برخی از رسیدگی‌های روزمره و بررسی‌های منظم تا مدت‌زمان طولانی خودروی شما را سالم نگه می‌دارند، بعضی از قطعات به اندازه عمر خودرو دوام می‌آورند و بعضی دیگر مصرفی هستند و باید تعویض شوند. لنت ترمزها، تیغه برف‌پاک‌کن، فیلتر‌ها، تسمه‌ها و شیلنگ‌ها درصورتی‌که نشانی از فرسودگی داشته باشند، باید تعویض شوند. به خاطر داشته باشید که همیشه نگهداری از خودرو ساده‌تر از تعمیر آن و تعمیر خودرو کم‌هزینه‌تر از تعویض آن است.

مایع شوینده  یا تمیز کننده کاتالیزور و سنسور اکسیژن چیست و چه کاربردی دارد؟

Catalytic Converter and Oxygen Sensor Cleaner   

همان طور که در مقاله قبل اشاره شد،مبدل کاتالیست اگزوز پس از مدت زمانی  کارایی اولیه خود را از دست می دهند .با توجه به قیمت قابل توجه آن بعضا مالکان خودرو به دنبال راه حلی ارزان تر هستند که علاوه بر رفع مشکل کاتالیزور خروجی گاز های مضر نیز افزایش نیابد تا بتوانند تست های معاینه فنی برتر را نیز پشت سر بگذارند،شست و شوی کاتالیزور یکی از بهترین راهکار هاست، اما چگونه می توان شستشوی کاتالیست اگزوز را انجام داد؟ یکی از سریع ترین روش ها که بدون نیاز به تعمیرگاه و دانش فنی خاصی می توانید انجام دهید ،خرید و استفاده از محلول شستشوی کاتالیست و سنسور اکسیژن است که به راحتی آن را به یک باک(مخزن)سوخت پر اضافه کنید و پس از  آن شروع به حرکت کنید.این نوع محلول ها به مرور زمان کاتالیست  و سنسور اکسیژن را از آلودگی پاک و احیا(نوسازی) می کنند .

 

مکمل شست و شوی کاتالیز کاتالیست احیا کننده سنسور اکسیژن اگزوز

 

 نکته مهم  : محلول شست و شوی کاتالیزور دارای فرمولاسیون بسیار پیشرفته ایی می باشد تا علاوه بر شست و شوی شبکه های کاتالیزور هیچ آسیبی به دیگر قطعات نرساند. تعداد بسیار کمی از شرکت های اروپایی توانایی تولید و فرمولاسیون چنین محلولی را دارند یکی از معتبر ترین برند های اروپایی در این زمینه شرکت گات (GAT) آلمان می باشد که از تمامی خودروسازهای بزرگ اروپایی تاییدیه های لازم برای فروش مکمل های روغن، سوخت، اکتان بوستر و انواع مکمل روغن را دارد،همچنین از استاندارد TUV اتحادیه اروپا  نیز پیروی می کند.اکیدا توصیه می گردد به هیچ عنوان از محصولاتی که استاندارد های لازم را ندارند و تولید کننده آن ها نامشخص یا در ایران نمایندگی و مرجع مشخصی ندارند استفاده ننماید.چون در بسیار از موارد خسارت های سنگینی به مالکان خودرو وارد نموده اند.همچین به هیچ عنوان شست و شوی کاتالیزور با اسید،جوهر نمک و .. پیشنهاد نمی شود چون باعث از بین رفتن فلزات فعال داخلی مبدل کاتالیست می شود،در عکس زیر کاتالیزو یا مبدل کاتالیست خودرویی را قبل و بعد از مصرف مکمل یا محلول شست و شوی کاتالیزور GAT CAT Clean  مشاهد می کنید.

 

محلول مکمل کاتالیز شور شست و شو کاتالیست اگزور سنسور اکسیژن

 

 

منابع:

topautotools.com

okayenergy.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی