تمیز کردن انژکتور با اسپری انژکتور شوی
تمیز بودن سوزن های انژکتورها برای عملکرد مناسب موتور، احتراق، مصرف بهینه سوخت و کاهش آلایندگی ضروری است. انژکتورها در صورت کثیف بودن، به طور مناسب عمل پاشش سوخت را انجام نمی دهند و مانند انژکتورهای تمیز قادر به پاشش سوخت نیستند. زمانی که انژکتور در ریل سوخت قرار دارد، سیستم فیدبک سوخت، کم بودن بنزین را جبران می کند، اما نمی تواند مشکل را به صورت اساسی اصلاح کند. اگر موتور علائم وجود انژکتورهای کثیف از جمله بد کار کردن در دور موتور پایین، بد استارت خوردن، کم بودن قدرت و تولید مواد آلاینده بالا مثل هیدروکربن و مونوکسید کربن که مانع اخذ دریافت معاینه فنی خواهد شد ،انژکتورها به تمیز کردن نیاز دارند. رقیق بودن مخلوط سوخت و هوا سبب ایجاد کد خطا در ECU که منجر به روشن نشدن موتور و روشن شدن چراغ چک خواهد شد.
به طور میانگین محدودیت پاشش انژکتورهای سوخت به میزان 8 تا 10 درصد سبب تاخیر در روشن شدن موتور می شود. در زمان بروز این اتفاق، اکسیژن ترکیب نشده با سوخت وارد اگزوز شده و حسگر اکسیژن، مخلوط سوخت و هوا را رقیق می خواند؛ در این زمان، ECU نسبت به پیام دریافتی واکنش نشان داده و سپس قدرت انژکتور را افزایش می دهد تا بنزین بیشتری پاشش کند.در دورهای بالای موتور، انژکتورها تمام سوخت را انتقال می دهند. در صورت کثیف بودن نمی تواند سوخت مورد نیاز را کامل کند . سوزن های انژکتوری که در آینده تولید خواهند شد در برابر گرفتگی و رسوبات مقاومتر خواهند بود. طراحی انژکتورهای سوزنی به صورتی است که الگوی پاشش مخروطی شکل را ایجاد کنند، اما در صورت تجمع رسوبات بنزین در قسمت سوزن انژکتور، ممکن است انتقال سوخت محدود شود و الگوی پاشش ایراد پیدا کند و در نتیجه، سبب رقیق شدن ترکیب هوا و سوخت شود. اغلب این رسوبات از خود بنزین است.
استفاده از اسپری انژکتور
بهترین روش برای شست و شوی کامل انژکتور باز کردن آن از ریل سوخت است و سپس با اسپری مستقیم به ورودی انژکتور و فعال کردن آن به وسیله تحریک الکتریکی خواهد بود در این روش بیش از 90 درصد از گرفتگی ها رفع خواهد شد .
همچنین می توان از محلول های اضافه شونده به سوخت(مکمل انژکتور شوی) نیز برای پاک سازی مسیر سوخت و سوزن انژکتور نیز استفاده کرد. در ویدیو زیر با ساده ترین ابزار توسط اسپری انژکتور شوی می توان به پاک سازی پرداخت.