بررسی محصولات مراقبت نگه داری نظافت خودرویی

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

بررسی محصولات مراقبت نگه داری نظافت خودرویی

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

طبقه بندی موضوعی


چگونه خودروی خود را برای زمستان آماده کنیم ؟چک لیست زمستانی خودرو در هفت مرحله


PREPARING YOUR CAR FOR WINTER: A 7-STEP CHECKLIST

با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و سرما ،خودرو نیاز به توجه ویژه ایی دارد،در ادامه مقاله به نکات مهمی اشاره می شود،که بهتر است به آن  عمل نمود.

چک-لیست-خودرو-زمستان-ضدیخ|کاریزشاپ


1.نحوه گرم کردن خودرو :


یکی از نکات بسیار مهم در خصوص روشن کردن خودرو در صبح یک روز سرد زمستانی نحوه‌ گرم‌کردن خودرو بعد از یک شب سرد و طولانی است. به علت قرارگیری موتور و گیربکس در سرمای شدید و سرد شدن شدید بدنه موتور و قطعات داخلی و کاهش شدید  در دمای روغن های روانکاری به سبب آن بالا رفتن غلظت (ویسکوزیته) در گیربکس و در فضای داخلی موتور، عملکرد موتور در شرایط استارت اولیه بشدت ضعیف می شود و خام سوزی سوخت و سایش قطعات موتور افزایش می یابد. بر خلاف باور عمومی، گرم کردن خودرو در حالت درجا کار کردن نادرست می باشد.بلافاصله پس از استارت و خاموش شدن چراغ چک موتور(زرد رنگ) به حرکت درآوردن آرام خودرو اقدام نمایید تا به گرم شدن تمام اجزا و روان‌کاری ضعیف موتور کمک کرده باشید. بهتر است تا گرم شدن نهایی خودرو(بالا آمدن درجه آّب) از رانندگی با شتاب زیاد خودداری فرمایید.پیشنهاد می شود در فصل زمستان همواره مخزن سوخت(باک)خودرو پر باشد .


2.ضد یخ و رادیاتور:


همواره در ابتدای فصل زمستان مقدار آب رادیاتور و ضد یخ آن را با توجه به دفترچه خودرو چک نمایید، اکثر خودروها نیاز به تجدید ضدیخ به صورت سالیانه دارند،غلظت ضد یخ موجود در رادیاتور بسیار مهم می باشد از راهنمای ضدیخ برای تعیین مقدار مورد نیاز استفاده نمایید.همچنین با توجه به نیاز به بخاری بهتر است رادیاتور بخاری و خودرو به منظور نداشتن گرفتگی و نشتی بازرسی شود.

3.باتری خودرو:


با توجه به کاهش دما،بازدهی باتری ها به شدت افت می کنند، که سبب استارت خوردن ضعیف و طولانی مدت خودرو در آغاز کار می‌شود.بهتر است قبل از شروع فصل سرما اتصالات سرباطری را به خوبی تمیز و از آلودگی ها پاک کنید،همچنین در صورت کارکرد بیش از 50 هزار کیلومتر می توانید با مراجعه به تعمیرگاه های مجاز خودرو خود می توانید از سلامت باتری و دینام اطمینان حاصل فرمایید.

4.تایر و لاستیک خودرو :


قبل از شروع زمستان و برف بهتر است تایر های خودرو از لحاظ ضخامت ، کیفیت عاج های مورد بررسی قرار گیرد.میزان فشار باد موجود در لاستیک ها با توجه به استاندارد درج شد بر روی خودرو بر روی حالت زمستانه تنظیم شود.


5. برف پاک کن‌ها و چراغ ها


در روز های برفی و بارانی برای دید و احتیاط هرچه بهتر نیاز به دید وسیع تر است،اکثر برف پاک کن های خوب عمری شش ماهه دارند ، همچنین برف پاک کن های مخصوص زمستان نیز برای عملکرد هر چه بهتر در شرایط بد جوی در بازار یافت می شوند،حتما مایع شیشه شوی خود را از مواد استاندارد که در برابر یخ زدگی مقاوم هستند پر کنید.تمامی چراغ ها شامل مه شکن نور بالا و پایین و.. حتما تست شود و در صورت خرابی تعویض گردد.


6.روغن موتور،روغن ترمز

در ابتدای فصل زمستان بهتر است از روغن های تمام سنتتیک با غلظت پایین در استارت که به cold start معروف هستند استفاده شود، روغن هایی با مشخصه 5W40 مناسب ترین روغن برای فصل زمستان در مناطق سردسیر می باشند،همچنین به دلیل نیاز بیشتر به ترمز در این فصل بهتر است ،لنت ،دیسک و روغن ترمز توسط متخصص بازبینی شود.

7.الزامات سفرهای زمستانی

در صورتی که قصد سفر دارید یا روزانه از جاده های خارج از شهر عبور می کنید بهتر است موارد زیر همواره همراه خودرو باشد:
• زنجیر چرخ
• جعبه کمک های اولیه
• لاستیک زاپاس سالم
• سیم مخصوص برای شارژ باطری به باطری
• مقدار کنسرو، آب خوراکی و پتو



منابع:

rafautosandrecovery.co.uk

evanscoolant.com


نگهداری از خودرو در زمستان برای همه رانندگان با شروع فصل سرما مهم می‌شود در این مطلب با مهم‌ترین نکاتی که هر راننده باید در زمستان رعایت کند آشنا می شوید.

 

۱- بررسی باتری

در زمستان بسیار بیشتر از فصل‌های دیگر سال مشاهده می‌کنیم که خودرو‌ها در خیابان‌ها مانده‌اند و راننده آنها صحبت از ضعف و ناتوانی باتری می‌کند.

در هوای سرد، غلظت مایعات خنک‌ساز و روانکار درون موتور خودرو بیشتر می‌شود و همین چرخش اولیه پیستون، شاتون‌ها و میل‌لنگ را مشکل‌تر می‌کند. از طرفی خود سرما باعث انقباض بسیار کمی در قطعات موتور می‌شود و همین اتفاق درگیری آنها را بیشتر می‌کند ضمن اینکه گفته می‌شود خود باتری در هوای سرد تا ۵۰ درصد کارایی‌اش را از دست می‌دهد.

بررسی وضعیت باتری پیش از فرارسیدن فصل زمستان از جمله کارهای مهمی است که باید رانندگان مورد توجه قرار دهند. به دلیل وجود هوای سرد و قرارگیری ماشین در حالت ساکن در ساعات سرد شب، قدرت و کارایی باتری حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد و این مساله سبب استارت خوردن ضعیف و طولانی‌مدت خودرو در آغاز به حرکت می‌شود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از افت دمای هوا، وضعیت شارژ و ولتاژ باتری بررسی شود. برای اطلاع از وضعیت باتری خودرو حتما به باتری‌ساز مراجعه کنید.

وقتی قرار باشد تا باتری خود را با زحمت و دردسر در هوای سرد زمستان جایگزین کنید، بهتر است تا این کار را همین الان و بدون استرس و مشکلات دیگر انجام دهید. این کنترل کردن برای باتری‌های با عمر بالای ۲٫۵ تا ۳ سال بسیار ضروری‌تر است.

۲- وجود ضدیخ

بسیاری از خودرو‌ها تا الان به خاطر مشکلاتی مثل نشتی در قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کاری، ضعف پیشرانه و نداشتن ترموستات و… هنوز بدون ضدیخ هستند.

باید بدانیم که آب از جمله مایعاتی است که هنگام انجماد، به جای کاهش حجم دچار افزایش حجم می‌شود و همین اتفاق می‌تواند به راحتی بلوک سیلندر پیشرانه‌ها را بترکاند و به بقیه قسمت‌ها ضرر بزند.

وقتی که آب با ضدیخ همراه باشد، نقطه انجماد آن پایین می‌آید و احتمال یخ زدن آن بسیار کمتر می‌شود پس هر چه سریع‌تر اقدام به افزودن این مایع مهم به آب پیشرانه کنید.

ضمن اینکه این مایع با خوردن رسوب‌ها، نشتی‌های سیستم خنک‌کاری را نشان می‌دهد. پس اگر می‌خواهید در هوای سرد زمستانی درگیر تعمیرگاه‌ها و تعمیر سیستم خنک‌کاری خودرو خود برای رفع این نشتی‌ها نباشید، زودتر دست به کار شوید.

 

۳- بررسی سیستم گرمایشی داخل کابین

در گذشته رانندگان با شروع فصل تابستان برای پایین آوردن فشار روی موتور، لوله‌های بخاری و ترموستات را از روی بلوکه سیلندر باز می‌کردند.

این کار علاوه بر خارج کردن رادیاتور بخاری از مدار و از بین بردن باد گرم وارد شده به داخل کابین، به نوعی از بالا رفتن دمای خود موتور نیز جلوگیری می‌کرد اما امروزه با بالا رفتن فناوری ساخت قطعات موتور و استفاده از سنسورهای حساس، این عمل به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا هم مرکز هوشمند کنترل موتور به تغییرات دمای داخل محفظه موتور بشدت حساس است و هم راکد ماندن آب در سیستم رادیاتور بخاری باعث ایجاد خوردگی و در نهایت نشتی آب در داخل کابین نیز خواهد شد.

فقط کافی است از نحوه عملکرد ترموستات و همچنین بازدید مجاری عبور آب در داخل سیستم بخاری اطمینان حاصل کرد.

هرچند استفاده مداوم از میزان استاندارد مایعات ضدیخ و ضدجوش تا حد بسیار زیادی از جرم‌گرفتگی و بسته شدن این مسیرها جلوگیری می‌کند.

۴- لاستیک‌های مناسب و زنجیر چرخ

حتما از سلامت لاستیک‌های خودروی خود قبل از شروع بارش‌های زمستانی و یخبندان‌های این فصل مطمئن شوید.

اگر لاستیک‌ها از آج مناسبی برخوردار نیستند نسبت به جایگزین کردن آنها با نمونه‌های جدید اقدام کنید.

همچنین اگر شاهد ترک‌های ریز روی دیواره لاستیک خودروی خود نیز هستید نسبت به ادامه استفاده از آنها تردید کنید؛ زیرا این ترک‌ و پوسیدگی‌ها در مواجهه با سرما بشدت امکان پارگی و ترکیدگی لاستیک را بالا خواهند برد.

همچنین از میزان باد لاستیک‌ها نیز اطمینان حاصل کنید. نکته مهم دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد همراه داشتن زنجیر چرخ مناسب تایرهای خودرو در روزهای برفی است البته نباید فراموش کرد که همراه داشتن آنها به تنهایی چندان اهمیتی ندارد و رانندگان باید نسبت به استفاده از آنها نیز آموزش دیده باشند.

پس توصیه می‌شود قبل از این‌که با مسیرهای برف گرفته و صعب‌العبور مواجه شوید زنجیر چرخ خود را آماده کرده و یک بار به صورت آزمایشی آن را روی لاستیک‌های خودروی خود ببندید تا درصورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

 

۵- بازدید برف‌پاک‌ها

معمولا تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌‌ها در فصل گرما ممکن است دچار خرابی و ترک شده باشند و یا آن حالت نرمی و چسبندگی روی شیشه را از دست داده باشند.

این نقص‌ها باعث می‌شوند تا در هنگام حرکت روی شیشه نتوانند به خوبی شیشه را تمیز کنند و یا آن را خط بیندازند. پس اگر برف‌پاک‌کن خودرو نمی‌تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد، سریعا آن را تعویض کنید.

این رفع عیب ممکن است با تعویض تیغه‌ها برطرف شود و یا نیاز به تعویض کل برف‌پاک‌کن باشد. سیستم آبپاش شیشه‌شور خودرو را اگر دارای عیب و نقص است، برطرف کنید.

میزان استفاده از آبپاش در این فصل‌ها بسیار بیشتر از مواقع دیگر است.کمی به آب شیشه‌شور خود الکل اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید از شیشه‌شور خود برای رفع یخ روی شیشه نیز کمک بگیرید و ضمن اینکه از یخ زدن آب داخل مخزن و خراب شدن پمپ آن جلوگیری کنید.

 

۶- استفاده از روغن موتور مناسب

به دفترچه خودرو خود و یا یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. هر چند که امروزه اکثر خودرو‌ها از روغن موتور‌های چهارفصل استفاده می‌کنند ولی ممکن است سازنده خودرو برای هوای سرد روغن موتور خاصی را پیشنهاد کرده باشد.

در هوای سرد، غلظت روغن موتور زیاد می‌شود. سفت شدن روغن موتور می‌تواند آسیب‌هایی به قطعات متحرک موتور برساند چرا که ممکن است دیر رسیدن روغن به این قسمت‌ها، آنها را دچار فرسایش کند.

پس اگر قرار است تا پیشرانه خودرو شما در هوای سرد روغن دیگری استفاده کند، سریع‌تر به فکر تعویض آن باشید.

 

۷- اطمینان از سلامت چراغ‌های خودرو 

در فصل زمستان و خصوصا با وجود مه صبحگاهی در این فصل، دید خودرو‌ها کم می‌شود. شیشه‌ها معمولا بخار می‌زنند و دید به اطراف نیز کاهش می‌یابد.

پس به کنترل کردن چراغ‌های اتومبیل خود اقدام کنید تا هم دید بهتری داشته باشید و هم بهتر دیده شوید. این کار خصوصا برای چراغ‌های عقب و چراغ ترمز‌ها بسیار ضروری است.

 

۸- جلوگیری از درجا کارکردن Car-burried-in-the-snow

اضافه کردن تثبیت کننده یا مکمل سوختadding-fuel-stabilizer-to-car
تعویض روغنOil-Change
روغن کاری بخش های مهم شاسیLubricate Important Chassis Points
بازبینی محتوای رادیاتور و وضعیت آنCheck your Coolant Protection Level
فکری به حال باتری کنیدPrepare Your Battery
مسدودسازی دهانه اگزوز و ورودی هاBlock off your Exhaust and Intake
شستشو، پولیش و واکس زدنWash, Buff, and Wax Your Car
پارک کردن اتومبیل بر روی یک پوشش یا نایلون مقاومTarp under car
استفاده از خشک کن یا رطوبت گیر در داخل کابینUse Desiccant Inside Your Car
ثابت کردن خودرو در محل پارکRubber-wheel-chock
استفاده از کاورUse a Car Cover

یکی از نکات بسیار مهم درخصوص نگهداری مناسب خودرو در فصل سرد زمستان، نحوه‌ گرم‌کردن خودرو بعد از گذر از یک شب سرد و طولانی است.

به علت قرارگیری موتور و متعلقات آن در سرمای شدید و سرد شدن سطح سیلندر و همچنین کاهش شدید در دمای روغن به‌کار گرفته شده در فضای داخلی آن، عملکرد موتور در هنگام شروع به کار بشدت افت کرده و علاوه بر مصرف بیشتر سوخت و سایش قطعات اصطکاکی موتور، سبب افزایش در تولید آلاینده‌ها می‌شود و در نهایت این امر به تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان منجر خواهد شد.

برخلاف باور غلط موجود، گرم کردن خودرو در حالت درجا کار کردن موتور، کاری صحیح نیست و باید پس از روشن‌کردن موتور با حرکت کردن و استفاده از دنده‌های سنگین به احتراق و روان‌کاری ضعیف موتور کمک کنیم.

لازم به ذکر است پیش از گرم‌شدن کامل پیشرانه خودرو باید از رانندگی خشن و اسپورت پرهیز کرد تا به موتور آسیبی وارد نشود.


تحریریه پردیس خودرو : زمستان نزدیک است.برای بسیاری از رانندگان,این به معنی نزدیک بودن مقابله با چالش های مراقبت از خودرو می باشد.چالش هایی مانند خیابان های نمک ریخته شده,جاده های یخ زده,دمای منجمد کننده و برف سنگین.چگونه می توانید مطمئن شوید که خودروی شما در طول مشکلات زمستان به خوبی مراقبت می شود؟ما 8 راهنمای ساده ی مراقبت از خودرو را فراهم کرده ایم تا بتوانید اطمینان حاصل کنید خودروی شما در طول زمستان با مشکلی مواجه نخواهد شد.

روشنایی

یک خطر اساسی در رانندگی در زمستاناین است که خورشید خیلی زود غروب می کند,که یعنی روشنایی روز کمتری وجود دارد,مخصوصا موقعی می خواهید از کار به خانه بروید.در نتیجه,می خواهید هر کاری که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید چراغ های خودرویتان سالم هستند,و بیشترین نور ممکن را تولید می کنند.اگر یکی از چراغ ها سوخته است,قبل از اینکه حرکت کنید درستش کنید,و اگر برف ها روی چراغ را پوشانده اند,حتنا قبل از آنکه حرکت کنید آن ها را کنار بزنید.اگر چراغ های جلوی شما مه شکن یا زرد هستند,حتما آنها را تعویض کنید یا یک کیت جایگزینی آسان همراه خود داشته باشید.

باتری

معمولا به کار افتادن باتری ها در آب و هوای سرد سخت تر از کار کردن در آب و هوای گرم است.در نتیجه,باتری ای که در طول تابستان عمرش را کرده و دیگر کهنه شده است,ممکن است در زمستان تمام شود.توصیه ی ما این است که قبل از اینکه زمستان شروع شود یک تست ولت از باتری های خود به عمل آورید تا مطمئن شوید هنوز هم خوب و مرتب کار می کنند.اگر این طور نیست,هر چه سریعتر یک باتری جدید بخرید تا هیچگاه مجبور نباشید نسبت به استاندارد بودن یا جا ماندن در هوای سرد باشید.

ضد یخ

ضد یخ در زمستان یک امر حیاتی است چون موتور را از یخ زدن در آب و هوای سرد باز می دارد.قبل از اینکه زمستان آغاز شود,مطمئن شوید که خودروی شما کمبود ضد یخ ندارد و یا اینکه در موتور شما سوراخ و نفوذی وجود ندارد که باعث شود ضد یخ خشک شود.بسیاری از مکانیک ها به رانندگان پیشنهاد می کنند از یک ترکیب 50/50 از ضد یخ و آب در رادیات های خود استفاده کنند که باعث می شود موتور کمتر از موقعی که فقط از ضد یخ استفاده می کنید یخ بزند.

گازوئیل و مایع شوینده

ممکن است متعجب باشید که گازوئیل و مایع شوینده چه ربطی به هم دارند.جواب این است که آنها دو آیتم اتومبیل هستند که باید در طول زمستان حتما در خودرو باشند.باید سعی کنید باک بنزین یا گازوئیل خود را به چند دلیل همواره پر نگه دارید,مثلا به این دلیل که باک پر می تواند از جمع شدن آب و یخ زدن در داخل باک جلوگیری کند و می تواند با به کار انداختن مداوم موتور شما را گرم نگه دارد و در صورتی که در بوران گیر کرده باشید اجازه می دهد ماشین را گرم نگه دارید.در عین حال,یک مخزن پر از مایع شوینده ی شیشه نیز بسیار مهم است,چون در طول جاده اگر طوفان شود و برف و یخ روی شیشه بنشینند کمک می کند بتوانید آنها را بشویید و ببینید کجا می روید.

تایرها

حالت انتقال نیرو به همه ی چرخ ها در زمان سرعت گرفتن یک مورد بسیار تاثیرگذار و خوب است,اما وقتی ترمز می گیرید و لیز می خورید اصلا کمکی نمی کند.تایرهای مخصوص زمستان در مناطقی که دما معمولا کمتر از 45 درجه می شود ضروری هستند.باید بداید که تایرهای مخصوص زمستان قابلیت بیشتری برای توقف خودرو در دماهای پایین دارند.این یعنی اینکه این تایر ها در زمانی که سعی دارید متوقف شوید و لیز می خورید اصطکاک بیشتری ایجاد می کنند.

فشار تایر

بسیار مهم است که دائم حواستان به فشار تایر باشد مخصوصا وقتی هوا در حال سرد شدن است.این به این خاطر است که فشار تایر با دمای هوا تغییر می کند,به ازای هر 10 درجه کاهش دما یک پوند بر مربع فشار کاهش می یابد.رانندگی با فشار تایر کم ممکن است باعث پنچری و یا جدا شدن لاستیک از لنت شود که مسلما باعث بروز تصادف می شود.همچنین,وقتی تایرهای شما در وضعیت مناسبی نباشند کنترل خودرو نیز سخت تر است.اگر فشار تایر های خود را بررسی کردید و فهمیدید که یکی یا تعداد بیشتری از تایرهای شما فشار کمی دارند,آنها را در تعمیرگاه ها تنظیم کنید و فراموش نکنید وقتی دما شروع به بالا رفتن کرد کمی فشار تایرها را کم کنید.

از بین برنده ی برف ریزه ها و کنترل آب و هوا

قبل از اینکه زمستان شروع شود,حتما سیستم از بین برنده ی برف ریزه های پنجره ها و سیستم کنترل آب و هوای خودروی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید هر دو مورد هنوز خوب و عالی کار می کنند.هدف آنها مشخص است : سیستم کنترل آب و هوا به شما کمک می کند در طول زمستان گرم بمانید(و می تواند کمک کند پنجره های شما بخار نکنند),در حالی که از بین برنده ی برف ریزه ها کمک می کنند پنجره های شما یخ نزنند.هر دو مورد برای راحتی و امنیت بیشتر در طول زمستان ضروری هستند.

ندگی در زمستان فوت و فن خاص خود را دارد که برای حفظ امنیت خود و دیگر سرنشینان ماشین باید از آنها آگاهی داشته باشید.

به‌طور مثال بسیار مهم است که پیش از حرکت، بازدید کلی از وضعیت خودرو داشته باشید، زنجیر چرغ و تجهیزات لازم برای جاده‌های برف‌گیر و لغزنده را در اتومبیل بگذارید. از سالم بودن چراغ ها، چراغ مه شکن، سیستم تهویه هوا و برف‌پاک‌کن مطمئن شوید.

ساده ترین مساله ای که باید برای رانندگی در زمستان رعایت کنید، آرام حرکت کردن است. به همراه داشتن وسایلی همچون گونی، نمک و دستکش هم بد نیست. چنانچه خودرو در برف گیر کرد، با دست برف زیر لاستیک‌ها را خالی کنید و اگر آسفالت یخ‌زده بود، نمک روی جاده بریزید. سپس گونی را زیر چرخ‌ها قرار دهید و به آرامی با دنده ۲ حرکت کنید. یا مثلا برای پاک کردن شیشه یخ زده هرگز از آب داغ استفاده نکنید زیرا به شیشه خودرو شوک وارد کرده و موجب ترک برداشتن یا شکسته شدن آن می شود.

برای آشنایی با ۱۱ ترفند رانندگی در زمستان در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

۱- جعبه «نجات» درست کنید

جعبه یا کیفی از ملزومات و تجهیزات لازم برای روزهای برفی در خودروی خود داشته باشید. این جعبه باید شامل دستکش، کابل کشی، جعبه کمک های اولیه، مایع پاک‌کننده شیشه جلوی ماشین، ضدیخ، چراغ قوه، شمع، جلیقه نجات، چند بطری آب، کنسروهای خراب‌نشدنی غذا و کبریت باشد.

همه این وسایل را در جعبه گذاشته و در صندوق عقب خودرو قرار دهید.

۲- همیشه پیش از سفر شرایط آب‌وهوایی جاده را چک کنید

پیش از راهی شدن، از طریق  تلفن، اپلیکیشن یا موبایل از وضع آب‌وهوای جاده ای که قصد سفر در آن را دارید جویا شوید.

تلفن ۱۳۴ هواگوی سازمان هواشناسی وزارت راه و شهرسازی آماده پاسخگویی به شهروندان در زمینه وضع هوای تمام مناطق، اطلاعیه های هواشناسی و توصیه به شهروندان است.

مسافران جاده ای نیز به منظور کسب اطلاعات درباره وضع جاده ها، مسافت ها و انتخاب بهترین مسیر و دیگر موارد می‌توانند با شماره تلفن ۱۴۱ تماس بگیرند.

همچنین با شماره تلفن ۸۸۹۲۵۲۵۲ می توان اطلاعات وضع راه‌های کشور را از طریق نمابر دریافت کرد و سامانه اطلاع رسانی www.iran141.ir نیز آخرین اطلاعات حوزه‌ راه‌ها را ارئه می دهد.

۳- از ماشین‌های برف‌روب فاصله بگیرید

اگر در جاده یا خیابان در پشت ماشین‌ برف‌روب قرار گرفتید، حتما فاصله خود را از آن حفظ کنید. این ماشین ها دید درست و کافی ندارند و ممکن است تپه ای از برف جلوی روی شما بسازند و امنیت آن به خطر بیفتد.

۴- حتما لاستیک زمستانی خریداری کنید

تایرهای مخصوص زمستان و هوای سرد، اصطکاک، هندلینگ و ترمز بهتری دارند و خط ترمز ماشین را تا ۲۵ درصد کاهش می دهند. لاستیک های معمولی این قابلیت ها را ندارند و در دماهای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد کنترل‌پذیری خود را از دست می دهند.

۵- به علائم کنار جاده توجه داشته باشید

این نکته شاید کاملا عادی به نظر برسد اما مهم است که به تمامی علائم و نشانه‌های کنار جاده توجه کنید. با سرعت مطمئنه برانید و از اینکه چند ساعت دیرتر به مقصد برسید، نگران نشوید. آهسته، هوشیار و با دقت رانندگی کنید.

۶- برف و یخ را از روی ماشین پاک کنید

حتما پیش از آغاز سفر، تمامی برفی که روی شیشه‌ها، چراغ‌ها، سقف، کاپوت و … ماشین نشسته است را پاک کنید تا در طول سفر مانع دید شما نشوند.

۷- لباس راحت بپوشید

در طول سفرهای زمستانی در جاده، بسیار مهم است که لباس های گرم اما راحت به تن داشته باشید. از کاپشن و کت هایی استفاده کنید پوشیدن و درآوردن آنها آسان است، تنگ نیستند و حرکات دست یا پای شما را محدود نمی کنند.

۸- باک بنزین را پر نگه دارید

این امر باعث می شود تا رطوبت کمتری وارد سیستم سوخت خودرو شود. همچنین موجب سنگینی ماشین نیز شده و کمک می کند تا ماشین در برف با شتاب کمتری حرکت کند.

۹- شماره های ضروری را در موبایل خود ذخیره کنید

شماره های ماشین های امدادرسانی، پلیس راه، اعلام وضعیت هوای جاده ها و … را حتما در موبایل خود ذخیره کنید تا در مواقع ضرورت به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که موبایلتان شارژ کامل داشته باشد. همراه داشتن پاوربانک که شارژ کامل دارد نیز می تواند در زمان بحران کمک‌رسان باشد.

۱۰- از کروز کنترل در جاد های لغزنده خودداری کنید

در جاده های لغزنده به هیچ عنوان ماشین را روی حالت کروز کنترل نگذارید چون ممکن است مشکل ایجاد کند. البته در کولاک و یخبندان بهتر است به هیچ عنوان رانندگی نکنید زیرا خطرات جانی می تواند بدنبال داشته باشد.

۱۱- قبل از سفر از روش های پیشگیری از سر خوردن اتومبیل را بیاموزید

با توجه به اینکه خودرو دیفرانسیل جلو، عقب یا دو دیفرانسیل است، در مورد روش های پیشگیری از لیز خوردن آن در روزهای سرد زمستانی و روی برف مطالعه و تحقیق کنید.

با فرا رسیدن زمستان و افت شدید دما در برخی مناطق، شرایط برای حفظ و نگهداری از خودروها دشوارتر از قبل می شود؛ حال فرقی نمی کند که در این روزهای سرد، خودرو مدام در حال رفت و آمد باشد یا به مدت چند هفته یا حتی چند ماه راکد باقی بماند.

بر خلاف مقالات متعددی که در آنها به آماده سازی خودروها برای تردد در روزهای سرد زمستانی پرداخته شده، در این نوشتار قصد داریم به فراهم کردن شرایط برای خودروهایی که در طول زمستان باید راکد بمانند، بپردازیم.

آنچه در ادامه می خوانید، برخی از اقداماتی هستند که می توان در این راستا انجام داد. پیش از پرداختن به جزئیات باید اشاره کنیم که بعضی از این راهکارها توسط شرکت RK Motors که در زمینه تجارت انواع خودروها از جمله نمونه های کلکسیونی فعالیت می کند، پیشنهاد شده اند.

امروزه اکثر افراد به اهمیت مکمل های سوخت کاملا واقف هستند و مقالات متعددی نیز در این باره نگاشته شده است. بنابراین اینجا نیز فقط یادآوری می کنیم از آنجایی که سوخت موجود در باک نهایتا 30 روز کیفیت اولیه خود را حفظ می کند، افزودن مکمل برای کُند کردن این روند در صورت راکد ماندن خودرو برای مدت طولانی امری ضروری است.

تعویض روغن قبل از خواباندن خودرو برای مدت طولانی در زمستان نه تنها هیچ ضرری ندارد، بلکه بسیار هم مفید است. با این کار وقتی در بهار یا هر موقع دیگر برای اولین بار استارت بزنید، اجزای متحرک موتور توسط روغنی کاملا صاف و دست اول محافظت خواهند شد.

چنانچه از یک خودرو به مدت طولانی استفاده نکنید، اجزای متحرک و انعطاف پذیر به مرور دچار خشکی بیش از حد و بعضا دچار زنگ زدگی یا حتی ترک خوردگی می شوند. این مساله در فصول سرد بسیار پر رنگ تر شده و احتمال آن بالاتر می رود.

برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند می توان این قسمت ها را با روغن کاری برای حرکت اولیه در چند ماه بعد آماده نگه داشت.

اگر قرار نیست که اتومبیلتان در یک گاراژ با سیستم تهویه مطبوع پیشرفته خوابانده شود، حتما نسبت ضد یخ با آب را چک کنید. بدون مقادیر مناسب، آب موجود در رادیاتور ممکن است به راحتی یخ زده و حجم آن بیشتر شود. در این حالت صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد خواهد شد.

برای نگهداری از باتری در حالت کلی سه راه پیش روی مالکین وجود دارد. یا باتری متصل باقی بماند، یا از مدار خارج شود و یا برای آن باید از محافظ یا به عبارت بهتر شارژرهای موجود استفاده کرد.

شاید در این بین جدا کردن باتری و انتقال آن به مکانی که دمای آن به زیر صفر نرسد، راحت ترین کار باشد؛ اما با این روش نیز باتری در بلند مدت کارایی خود را از دست خواهد داد. بنابراین در صورت امکان حفظ باتری در مدار و روشن کردن خودرو هر از چند گاهی به مدت چند دقیقه معقول ترین راه باشد.

جاهای کوچک و خلوتی مثلی دهانه اگزوز و جعبه های ورودی هوا مکان های بسیار خوبی برای انواع حیوانات و موجودات کوچک هستند. به منظور پیشگیری از دردسرهای بعدی منافذ، دریچه ها و قسمت هایی را که حیوانات می توانند از طریق آنها وارد بخش های مختلف خودرو شوند، بپوشانید.

این که اتومبیلی به مدت طولانی کثیف و گل آلود باقی ماند، به هیچ وجه خوب نیست. همچنین ترکیبات اسیدی ممکن است باعث صدمه به رنگ خودرو شده و خوردگی را به دنبال داشته باشند.

بنابراین قبل از خواباندن خودرو، لازم است که هر گونه مواد زاید از روی بدنه پاک شده و سپس از یک کاور برای پوشاندن آن استفاده کرد. در این حالت به دلیل وجود گرد و غبار یا اجزای ریز، کاور نیز سبب ایجاد خراشیدگی بر روی رنگ بدنه نمی شود.

قطعا هیچ کس دوست ندارد بعد از پارک کردن اتومبیل در پارکینگ، با نشتی روغن و کثیف شدن سطوح مواجه شود. برای جلوگیری از این اتفاق اولا قسمت های مختلف را جهت هر گونه نشتی کنترل کرده و سپس برای اطمینان بیشتر اتومبیل را بر روی یک نایلون ضخیم یا پوشش نفوذناپذیر پارک کنید.

به مشام رسیدن بوی ناخوشایند هنگام باز کردن در خودرو نیز یکی دیگر از اتفاقات ناخوشایندی است که هیچ کس مایل نیست آن را تجربه کند. با قرار دادن چند رطوبت گیر یا مواد خشک کن در داخل خودرو می توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

ترمز دستی به مرور زمان قدرت خود را از دست می دهد، به همین جهت پارک کردن خودرو در یک مسیر مسطح و یا جلوگیری از حرکت خود به خود اتومبیل – مخصوصا اگر در سراشیبی پارک شده باشد – یک امر هوشمندانه و عقلانی است.

آسان ترین روش برای این کار استفاده از جک و یا قرار دادن مانعی در جلوی چرخ ها است.

شاید هیچ چیز به اندازه استفاده از کاور یا چادر هنگام خواباندن اتومبیل برای مدت نسبتا طولانی بدیهی نباشد. با این کار از انباشته شدن گرد و غبار و هر نوع مواد دیگر بر روی بدنه پیشگیری شده و در نتیجه از احتمال صدمات جدی به آن کاسته می شود.


نظرات  (۱)

بهترین کار این هه اول زمستون انژکتور ها و شمع ها شست شو شوند و همه گی تمیز بشن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی