بررسی محصولات مراقبت نگه داری نظافت خودرویی

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

بررسی محصولات مراقبت نگه داری نظافت خودرویی

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

در این وبلاگ به بررسی محصولات خودرویی،چسب،سیلیکون درزگیر و چسب 123 می پردازیم

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

مکمل روغن موتور (Oil Additives)  چیست؟آیا باید از مکمل روغن استفاده کنیم؟

 

مکمل روغن موتور به نوعی یک ترکیب شیمیایی با ترکیبات اصلی روغن موتور است که باعث افزایش قدرت روانکاری روغن موتور  می شود. به طور معمول بیشتر تولید کنندگان روغن موتور از مواد اولیه مکمل روغن موتور برای بهبود ساختار و عملکرد روغن موتور در محصولات خود استفاده می کنند.

 

مکمل روغن موتور چیست و چگونه عمل می کند؟

مکمل روغن موتور به گونه ایی فرمولاسیون شده است که علاوه بر بهبود قدرت روانکاری روغن موتور از اکسید شدن روغن موتور نیز جلوگیری کند.از دیگر ویژگی های مکمل روغن موتور می توان موارد زیر را نام برد:  

مکمل روغن خرید آنلاین بهترین قیمت

 

 

  • جلوگیری از کاهش و بخار روغن موتور                                              
  • استارت سریع و آسان
  • محافظت در برابر زنگ زدگی
  • افزایش قدرت و عملکرد موتور                                                 
  • کاهش مصرف سوخت  
  • کاهش گازهای آلاینده اگزوز
  • جلوگیری از تشکیل رسوبات
  • افزایش دهنده کارایی روغن موتور در آب و هوای نامساعد

 

در مکمل‌های روغن موتور حجم ذرات فعال  که باعث روانکاری بیشتر  و انتقال حرارت  بهتر می شود چندین برابر روغن موتورهای معمول می باشد. بنابراین با توجه به ویژگی های ذکر شده در بالا لزوم استفاده از مکمل روغن موتور برای بهبود عملکرد موتور بخصوص موتورهای مدرن با احتراق داخلی کاملا ضروری است. بدون مکمل روغن موتور امکان آلودگی روغن موتور، شکست ساختار شیمیایی روغن موتور، نشت روغن موتور به خارج و عدم محافظت از موتور در دماهای بالا وجود دارد. همچنین گونه ای دیگر از مکمل های روغن وجود دارد که مخصوص روغن گیربکس دستی، روغن گیربکس اتوماتیک و روغن هیدرولیک است که وظیفه بهبود عملکرد روغن را دارد.

مکمل روغن موتور

آیا استفاده از مکمل روغن موتور ضروری است؟

این موضوع  که آیا نیاز به استفاده  از مکمل ها  هست یا خیر شاید یکی از موارد مهم مورد بحث متخصصان در زمینه خودرو باشد. این که آیا خودرو شما نیاز به مکمل روغن موتور و یا هر گونه مکمل دیگری مانند مکمل روغن گیربکس و یا هیدرولیک دارد مربوط به انتظار و نوع استفاده شما  از خودرو می باشد اگر شما بیش از یک استفاده عادی از خودرو خود کار می کشید ،در ترافیک می مانید در سفر با شرایط سخت می روید یا اگر یک برنامه بلند مدت برای استفاده از خودرو خود دارید پس بهتر است از مکمل ها استفاده کنید.
 

 

 

 کانال تلگرام کاریزشاپ  مقالات آموزشی بیشتر در کانال تلگرام کاریز شاپ

 

    کانال آپارات کاریزشاپ  کانال ویدیویی کاریز شاپ در آپارات


مکمل روغن موتور (Oil Additives)

می توان گفت مکمل روغن موتور به نوعی یک ترکیب شیمیایی است که باعث افزایش قدرت روانکاری روغن موتور در کل سیستم (موتور) می شود. به طور معمول بیشتر تولید کنندگان روغن موتور از مکمل روغن موتور برای بهبود عملکرد روغن موتور در محصولات خود استفاده می کنند. بسته به نوع موتور مکمل روغن موتور متفاوت است برای مثال در خودروهای دیزلی از یک نوع و در خودروهای بنزینی از نوع دیگر مکمل روغن موتور استفاده می شود.

 درصد مکمل اضافه شده در روغن موتور مینرال

درصد مکمل اضافه شده در روغن موتور مینرال

عملکرد مکمل روغن موتور:

مکمل روغن موتور به گونه ای مهندسی شده است که علاوه بر بهبود قدرت روانکاری روغن موتور از اکسید شدن روغن موتور نیز جلوگیری می کند. از دیگر ویژگی های مکمل روغن موتور می توان موارد زیر را نام برد:

  • جلوگیری از کاهش حجم روغن موتور
  • جلوگیری از تشکیل رسوبات سخت در موتور
  • محافظت در برابر زنگ زدگی
  • محافظت در برابر خوردگی بین اجزای مکانیکی داخلی موتور
  • افزایش قدرت موتور و عملکرد موتور
  • کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجه
  • کاهش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز
  • ثابت نگه داشتن ویسکوزیته روغن موتور

در مکمل‌های روغن موتور از نانو ذرات با پایه کربن در اندازه‌های 6-4 نانومتر استفاده شده است. این ذرات زمان ماندگاری روغن بر سطوح فلزی را افزایش داده و حرارت را از سطوح گرفته و به روغن انتقال می‌دهند. همچنین از به وجود آمدن نقاط داغ جلوگیری کرده و به دلیل دارا بودن شکل کروی این ذرات با قرار گرفتن بین سطوح اصطکاک لغزشی را به غلطشی تبدیل کرده و نیروی مقاوم سایشی بین سطوح را به شدت کاهش داده و از ضعیف شدن رینگ و پیستون و گشاد شدن سیلندر و لاغر شدن میل‌لنگ و از یاتاقان زدن نیز جلوگیری می‌کند.

بنابراین با توجه به ویژگی های ذکر شده در بالا لزوم استفاده از مکمل روغن موتور برای بهبود عملکرد موتور بخصوص موتورهای مدرن با احتراق داخلی کاملا ضروری است. بدون مکمل روغن موتور امکان آلودگی روغن موتور، شکست ساختار شیمیایی روغن موتور، نشت روغن موتور به خارج و عدم محافظت از موتور در دماهای بالا وجود دارد. همچنین گونه ای دیگر از مکمل های روغن وجود دارد که مخصوص روغن گیربکس دستی، روغن گیربکس اتوماتیک و روغن هیدرولیک است که وظیفه بهبود عملکرد روغن را دارد.

انواع مختلف مکمل روغن موتور:

مکمل کنترل کننده ساختار شیمیایی:

  1. مکمل های تمیز کننده که تاریخ تولید آن به سال 1930 بر می گردد برای تمیز نگه داشتن و از بین بردن ناخالصی های روغن موتور استفاده می شود. این آلودگی ها ممکن است به خاطر تشکیل رسوب بر روی قطعات اصلی موتور باشد. سولفونات منیزیم از جمله از این مواد تمیز کننده است.
  2. مکمل مخصوص جلوگیری از خورردگی و زنگ زدگی که باعث تاخیر در اکسید شدن سطح فلز داخل موتور می شود.
  3. مکمل ضد اکسید شدن روغن موتور که اکسید شدن روغن موتور را به تاخیر می اندازد. آمین اورگانیک و فنول ها از جمله مواد تشکیل دهنده این نوع مکمل روغن موتور هستند.
  4. مکمل (Metal deactivators) که با ایجاد یک فیلم از روغن بر روی قطعات فلزی مانع از تشکیل رسوب بر آن میشود.

مکمل گرانروی یا ویسکوزیته:

  1. کاهش دهنده اصطکاک که مانع از خوردگی قسمت های فلزی در تماس بایکدیگر می شود. مولیبدن دی‌سولفید مورد استفاده در این نوع مکمل علاوه بر کاهش اصطکاک موجب کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی می شود.
  2. مکمل کنترل کننده فشار که در فشارهای بالا داخل موتور از برخورد قطعات فلزی باهم جلوگیری می کند.
  3. مکمل ضد خوردگی که با تشکیل فیلم محافظ اطراف قطعه فلزی مانع از تماس قطعه های فلزی باهم می شود.
مکمل روغن موتور

مکمل روغن موتور

مکمل کنترل کننده آلودگی:

1. مکمل پراکنده کننده ( Dispersants) که به موجب آن باعث جلوگیری از گرفتگی و انعقاد روغن موتور می شود.
2. مکمل جلوگیری از تولید کف (defoamants) که مانع از تشکیل کف و حباب در روغن موتور می شود این تشکیل کف و حباب باعث کاهش قدرت روانکاری و در نتیجه موجب خوردگی می شود.
3. مکمل ضد بخار که مانع از تشکیل بخار درموتور می شود.

همچنین نوع دیگری از مکمل وجود دارد که از کاسه نمد ها و اورینگ های پلاستیکی محافظت می کند و اجازه نشت روغن به خارج را نمی دهد.

در شکل زیر مشاهده می کنید که مولکول های مکمل پراکنده کننده به سطح آلودگی چسبیده و اجازه رسوب و تراکم این آلودگی ها را روی سطوح داخلی موتور نخواهد داد.

عملکرد مکمل روغن موتور

عملکرد مکمل روغن موتور

آیا استفاده از مکمل روغن موتور ضروری است؟

این موضوع شاید یکی از بحث بر انگیزترین موضوعات بین خودرو دوستان و متخصصان در زمینه خودرو باشد. این که آیا خودرو شما نیاز به مکمل روغن موتور و یا هر گونه مکمل دیگری مانند مکمل روغن گیربکس و یا هیدرولیک دارد مربوط به شرایط و نوع روغن استفاده شده در سیستم ( موتور- گیربکس – هیدرولیک) است.
با توجه به پیشرفت چشم گیر در زمینه تولید روغن موتور، روغ گیربکس و روغن هیدرولیک اکثر تولید کنندگان این محصولات با اضافه کردن مکمل های ویژه ای به روانکارهای خود کیفیت و قدرت این محصولات را افزایش داده اند تا در این بازار رقابتی بتوانند دست برتر را داشته باشند.

انواع مکمل های استفاده شده در تولید روغن موتور

انواع مکمل های استفاده شده در تولید روغن موتور

برای مثال شرکت ادینول آلمان و تاپ وان امریکا با اضافه کردن مکمل های ویژه به محصولات خود تمام نیاز موتور خودرو شما از یک روانکار قوی را برآورده کرده اند بنابراین نیازی به افزودن مکمل روغن موتور نیست.
بنابراین قبل از انتخاب و خرید مکمل روغن موتور از ویژگی ها و کارایی روغن موتور خودرو خود آگاهی کامل داشته باشید زیرا بعضی از شرکت ها بر روی بطری محصولات خود عبارت ( Do not add additive) یعنی به آن مکمل اضافه نکنید را درج کرده اند زیرا ممکن است ساختار شیمیایی مکمل های موجود در روغن موتور با ساختار شیمیایی مکمل روغن موتور باهم فرق داشته باشد و در نتیجه موجوب کاهش کارایی روغن موتور شود.
البته برخی از مکمل روغن های موجود اثر درمانی کوتاه مدت دارند و به هیچ عنوان نقص و عیب پیش آمده را به طور کامل رفع نخواهند کرد برای مثال ممکن است گیربکس دستی خودرو شما هنگام تعویض چرخ دندها تولید صدای زوزه مانند کند که می توانید با اضافه کردن مکمل زوزه گیرگیربکس این مشکل را بطرف کنید ولی در نهایت بهتر است برای جلوگیری از هرگونه آسیب جدی به گیربکس به یک مکانیک مجرب مراجه کنید.
اگر احساس کردید که سطح روغن موتور خودرو شما به میزان قابل توجه ای کاهش یافته است که این امر می تواند به خاطر نشتی روغن موتوراز اورینگ ها به داخل محفظه احتراق و سوختن روغن موتور باشد، مکمل جلوگیری از نشت روغن شاید بتواند تا حد زیادی چاره کار باشد یا وجود حفره ریز در کارتل ویا نقص در سیستم اویل پمپ که قادر نخواهد بود فشار لازمه را تعیین کند بهتر است از مکمل روغن نانو پروتک استفاده کنید.

یا اگر خودرو شما زیاد دود می کند چاره کار استفاده از مکمل ضد دود پرلانگ یا مکمل روغن ضد دوده پروتک است. استفاده از این محصولات تا حدود زیادی باعث کاهش دوده خروجی از اگزوز می شود.
با توجه به مطالب گفته شده در بالا اگر شما از روغن موتور نه چندان مرغوب و یا مینرال استفاده می کنید بهتر است برای بالا بردن بازده کارایی روغن موتور خودرو خود و افزایش قدرت روانکاریی روغن موتور از برخی از مکمل های روغن موتور استاندارد استفاده کنید. برای مثال مکمل های تولید شده توسط شرکت تاپ وان آمریکا به گونه ای طراحی شده است که به میزان قابل توجهی باعث افزایش عملکرد روغن موتور می شود.

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده در بالا بهتر از است از انواع مکمل روغن تحت شرایط خاصی استفاده کنید.

معرفی برند های معتبر:

سایت نیلاکا با تحقیق و بررسی بر روی انواع مختلف مکمل روغن موتور موجود در بازار با معرفی برند های معتبر مسیر خرید و انتخاب این  محصول را برای  شما راحتر کرده است. شرکت تاپ وان امریکا و پروتک آلمان از جمله شرکت های قدر در تولید انواع مکمل روغن از جمله مکمل روغن موتور هستند. همچنین شرکت پرلانگ امریکا با تولید مکمل روغن موتور رقیب سر سختی برای شرکت های تاپ وان و ادینول است.

مکمل روغن موتور پرلانگ

مکمل روغن موتور پرلانگ